Licht aan het einde van de dip

Na zwaar 2013 lift de horeca dit jaar mee op het voorzichtige herstel van de economie

Wie in het weekend door het centrum van een willekeurige Nederlandse stad loopt, ziet de etablissementen vol zitten. Maar schijn bedriegt. 2013 was voor de hotels, restaurants en cafés een zwaar jaar. "En 2014 belooft een grote uitdaging te worden."

Dat zei Lodewijk van der Grinten, directeur Koninklijke Horeca Nederland (KHN), gisteren tijdens zijn toespraak bij de opening van vakbeurs Horecava. "De horeca zit sinds 2007 in een dip", aldus Van der Grinten. "Vorig jaar stond in het teken van innoveren of saneren en daalde het omzetvolume met 1,5 procent ten opzichte van het jaar ervoor."

Dit jaar lift de horeca mee op het voorzichtige herstel van de economie en het consumentenvertrouwen. De omzet zal net als in 2013 iets boven de 13 miljard euro liggen. Maar vrijwel alle kosten, zoals inkoop en loon, stijgen.

Vooral internationale ketens, grote cafés en restaurants doen het goed ten opzichte van kleine bedrijven.

Hoe kan een (kleine) horeca-onderneming het verschil maken? Volgens Van der Grinten draait alles om gastvrijheid en innovatie. "Gasten verwachten een persoonlijke benadering. Het is belangrijk niches te benutten in de markt. Bijvoorbeeld door alleen stamppotten te maken en daarin uit te blinken."

Restaurants

De zakelijke bestedingen staan onder druk. De consument laat zich het plezier van 'buiten de deur eten' echter niet ontnemen. Tussen restaurants zijn grote verschillen. Traditionele zaken hebben het moeilijk en 'nieuwe concepten' doen het goed. De omzet in de restaurantbranche is in 2013 met 0,5 procent toegenomen. In 2014 verwacht KHN dezelfde groei.

Cafetaria's en fastfood

De ouderwetse snackbar ondervindt veel concurrentie van supermarkten. Lunchrooms doen het beter, vooral die met nieuwe koffieconcepten. In 2013 kwamen de bestedingen 1,8 procent lager uit dan in 2012, maar door de economische groei wordt voor 2014 weer een omzetstijging van 0,5 procent voorspeld.

Cafés

Al jaren lopen de bezoekersaantallen van cafés terug. Een flink aantal ging failliet. KHN ziet een verschuiving van drank naar koffie en thee en naar een combinatie van drank en eten. Btw- en accijnsverhoging op alcohol hadden in 2013 een extra negatief effect. Daardoor liep de omzet met 9 procent terug. Voor 2014 wordt een min van 2,5 procent verwacht.

Hotels en pensions

Vorig jaar is de groei in het zakelijke segment door de recessie flink teruggevallen. Consumenten hebben nauwelijks bezuinigd op hotelovernachtingen. In 2013 is de vraag naar overnachtingen toegenomen. De omzet van deze sector steeg met 2 procent. Voor 2014 wordt een verdere groei verwacht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden