Libertel-Vodafone verliest marktaandeel maar ziet winst stijgen dankzij meer vaste klanten

AMSTERDAM - Het mobiele telecombedrijf Libertel-Vodafone heeft in zijn boekjaar tot 31 maart de winst met 20 procent zien stijgen naar 87 miljoen euro (f192 miljoen) en de omzet met 28 procent naar 1,14 miljard euro.

Van onze redactie economie

Libertel, een meerderheidsdochter van 'swerelds grootste mobiele telecombedrijf Vodafone, schrijft de verbeterde resultaten vooral toe aan de groei van het aantal klanten. Het afgelopen jaar wist de nummer twee in Nederland 830000 'nieuwelingen' aan het klantenbestand toe te voegen. Een stijging met 34 procent. Daarmee bleef Libertel wel achter bij de markt (plus 45 procent). Kleinere concurrenten snoepten met lage prijzen marktaandeel af van Libertel, dat nu 29 in plaats van 32 procent van alle mobiele bellers op zijn abonneelijsten heeft staan. In totaal heeft Libertel-Vodafone nu bijna 3,3 miljoen klanten.

,,Wij hebben ons uitstekend verdedigd'', zei topman J. de Wit gisteren in een toelichting. Hij is vooral blij met de 189000 nieuwe vaste klanten. Die brengen meer geld in het laatje dan klanten met een pre paid-belkaart.

Toch daalde de gemiddelde omzet gemeten over het totale klantenbestand (de zogeheten arpu) opnieuw. Dit keer van 408 euro naar 357 euro. Dat is vooral het gevolg dat de Nederlandse markt behoorlijk verzadigd raakt. De nieuwe klanten die nu nog worden gewonnen, zijn goeddeels spaarzame bellers. Inmiddels heeft 71 procent van alle Nederlanders een mobiele telefoon; tegen 49 procent een jaar geleden.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden