Lezersreacties

Stelling Smit nogal banaal

'De dood van Jezus was nogal banaal', beweert hoogleraar Pieter-Ben Smit (Trouw, 13 april). Alsof hij het zelf aan den lijve heeft ondervonden. 'Banaal', omdat het in het Romeinse rijk aan de orde van de dag was om mensen te kruisigen. 'Alledaags', zou je kunnen zeggen. Smit vergelijkt het lijden van Jezus met het lijden van mensen in een concentratiekamp of in de goelag, dat veel langer duurde dan de kortstondige dood van een gekruisigde. Voor mij is geen enkel lijden af te wegen tegen welk ander lijden dan ook. In dat opzicht vind ik de stelling van Smit nogal banaal.

Rinus van der Molen Purmerend

undefined

Stelling Smit verademing

De constatering van hoogleraar Smit dat de dood van Jezus nogal banaal was (Trouw, 13 april) is een verademing. Het doet denken aan Hannah Arendts 'De banaliteit van het kwaad'. Het 'Passieproject' van EO en KRO-NCRV is kitsch. Dit geldt overigens niet voor de Matthäus-Passion van Bach. Wel zouden radio en tv moeten vermijden deze muziek te vaak uit te zenden.

G. den Dulk Wassenaar

undefined

Nuance met flitspaal verdwenen

In de tijd dat Nederland nog niet vol stond met flitspalen en een proces-verbaal nog op de typemachine werd gemaakt, was ik een aantal jaren reservist bij het vroegere Korps Rijkspolitie.

Tijdens de opleiding leerden we wanneer je bij een verkeersovertreding kon volstaan met een waarschuwing en wanneer je moest bekeuren. Als politieman diende je rekening te houden met de ernst van de overtreding, de persoon van de overtreder en de plaats en het tijdstip van de overtreding.

Waarom is die nuance met de komst van de flitspaal eigenlijk verdwenen? De genoemde parameters moeten met een beetje goede wil toch in de computersoftware van het justititeel incassobureau kunnen worden ingebouwd? Zou er niet veel meer draagvlak zijn onder de automobilisten als je bij je eerste kleine overtreding per jaar een schriftelijke waarschuwing krijgt en pas bij de volgende een boete?

T. Groothedde Ommen

undefined

Zware pijnstillers

Het gebruik van zware pijnstillers sinds 2008 is verdubbeld (Trouw, 14 april). Dat jaartal geeft mij te denken.

Ik vermoed dat er een verband bestaat met de economische crisis. Denk aan het groeiende legioen zzp'ers, dat zich domweg niet kan veroorloven om enige tijd uitgeschakeld te zijn door pijnklachten. Hetzelfde geldt voor de vele werknemers met een flex-contract of een jaarcontract.

A. van Kleij Hoogeveen

undefined

Aboutaleb en het 'Achterhuis'

In Goedemorgen noemt Niels Markus het verhaal over het 'Achterhuis van Rotterdam' nauwelijks bekend (Trouw, 13 april). Dat is waar. Maar ter aanvulling: in 2015 onttrok Ahmed Aboutaleb in 'Droom en Daad' het verhaal over de orgelzolder aan de vergetelheid. Het was een uitgave ter gelegenheid van de Maand van de Geschiedenis. Ik moet toegeven dat ik voor die tijd dit indrukwekkend verhaal niet kende; alle waardering voor de inzet om dit breed onder de aandacht te brengen.

N. Peterse Oostburg

undefined

Palmpaasstok is niet nationaal

Ik weet niet of ouders van islamitische leerlingen op christelijke basisscholen bezwaar hebben gemaakt tegen de kruisafdeling van de palmpaasstok. Als dat zo is, dan raad ik de ouders aan om hun kinderen naar een niet-christelijke school te sturen. Ik kan me niet voorstellen dat bezwaarmakende ouders met een christelijke achtergrond kans van slagen zouden hebben op een islamitische school. Een school kiezen die veel raakvlakken heeft met de tradities van de ouders lijkt me de beste oplossing. Als er geen sprake is van islamitische ouders met bezwaren tegen de palmpaasstok, dan vind ik het vreemd dat een christelijke school christelijke tradities moeten veranderen omdat er islamitische kinderen op die school zitten. We mogen, Stevo Akkerman (Trouw, 14 april), onze christelijke tradities die ook in onze cultuur zitten, best verdedigen op christelijke scholen. Dat heeft niet zoveel met nationaal-culturele tradities te maken. Islamitische scholen zouden dat ook doen.

Dick Speijers Nuenen

undefined

Panda's en ouderenzorg

Wat een hype rond de twee panda's. De geldverslindende overtocht. Het eerbetoon bij de aankomst. Het lijkt wel een intocht van goden. Een miljoenenkostend verblijf voor twee dieren. Wat een schril contrast met de ouderenzorg en huisvesting in kleine kamertjes. Hoe dwaas zijn we in Nederland geworden.

J. van den Akker Harkstede

undefined

Geen vraag

Vandaag geen rubriek 'De vraag van Monic Slingerland'.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden