lezersreacties

Doorstroming predikanten

Collega Lingen (Opinie, 11 april) schrijft rake woorden bij zijn beoordeling van het voorstel van de kerkleiding van de PKN ten aanzien van de doorstroming van predikanten. Doorstroming en mobiliteit zijn op zichzelf nuttig voor gemeenten en dominees. De kerkleiding suggereert echter ten onrechte dat de mogelijkheden voor doorstroming volop aanwezig zijn. Zonder enige sturing van bovenaf is het beroepsperspectief voor de predikant niet rooskleurig. De kerkleiding zou er goed aan doen om studenten en aanstaande predikanten aan te bevelen naast voorbereiding op het predikantschap nog een vak te gaan leren om zo meer mogelijkheden te hebben om in hun bestaan te voorzien.


Arie Broekhuis Warnsveld

Studiekeuze

Met belangstelling heb ik uw artikel over de problemen van oud-studenten met het terugbetalen van hun studieschuld gelezen (Trouw, 10 april). Ik vroeg mij af of de door hen gekozen studierichting mogelijk een vaak voorkomende oorzaak zou kunnen zijn van hun werkloosheid. Als blijkt dat een groot aantal van de werkloze hogeropgeleide jongeren een studie gekozen te heeft waarmee op de arbeidsmarkt weinig succes kan worden verwacht, dan is het gewenst dat de voorlichting over de studiekeuze krachtig aangescherpt wordt.


Pieter Lever Warmond

Waterstof

Het opiniestuk van Marten Fluks (11 april) over opslag van duurzame energie geeft duidelijk aan dat dit een belangrijke randvoorwaarde is om van wind- en zonne-energie betrouwbare energiebronnen te maken. Eén opslagmogelijkheid wordt in dit artikel echter niet genoemd, terwijl deze direct aan het net gekoppeld kan worden. De overtollige energie kan in een centrale opslagfabriek met behulp van elektrolyse worden omgezet in waterstof en zuurstof. Waterstof wordt vervolgens opgeslagen in drukvaten terwijl zuurstof als industrieel gas kan worden verkocht. Bij een tekort aan duurzame energie kan de opgeslagen waterstof via brandstofcellen weer worden omgezet in elektrische energie. Met deze opslagmethode kan overtollige energie eenvoudig op grote schaal worden gebufferd op locaties die niet naast of op windmolen- of zonnecelparken gesitueerd hoeven te zijn.


Gjalt Gaikema Dedemsvaart


Gênant


Werkelijk gênant hoe woordvoerder Priem van de politievakbond spreekt over boetes voor '1 km te hard rijden' (Trouw, 11 april), terwijl hij moet weten dat hardrijders 5 tot 7 kilometer 'cadeau' krijgen (de meetcorrectie) voordat er überhaupt beboet wordt. Elke politieman kan klagende automobilisten uitleggen dat ze zelf oorzaak van snelheidsovertredingen zijn als ze een boete krijgen voor minimaal 1 plus 5 is 6 kilometer te hard rijden. Als die marge nog groter wordt gaan wij, calculerende automobilisten, massaal nog harder rijden (de toestand die tot 1988 bestond toen er helemaal niet gehandhaafd werd en iedereen 20 kilometer te hard reed). Priem vergeet dat snelheidslimieten ook om milieuredenen gehandhaafd worden en voorkomen dat automobilisten extra geluidhinder, CO2 en luchtverontreiniging veroorzaken door te hard te rijden.


M.C. Kroon Leiden

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden