lezersreacties

Medeleven

Waarom geen openbaar medeleven van ons kabinet met het Russische volk na opnieuw een bomaanslag in Rusland, nu in Sint-Petersburg, zoals dat wel gebeurt bij meer bevriende landen? Of is die houding onderdeel van de boycot? Ook in Rusland lijden vele families onder de toenemende terreur!


Douwe de Joode Laren

Bitter ironisch

Professor Thea Hilhorst legt goed uit waarom humanitaire hulp niet mogelijk is zonder vuile handen te maken in de crisisgebieden (Opinie, 3 april). Maar in het gebied waar het Giro 555-geld wordt ingezameld, hier dus, zijn schone(re) helpende handen misschien wel mogelijk?


Bij het overmaken van een gift zie je aan de Iban-code dat je met de ING Bank te maken hebt. Is dat niet een bank waarvan het investeringsbeleid nog altijd veel ruimte biedt aan klimaatbedreigende energieproductie en de wapenindustrie? Volgens eerlijkegeldwijzer.nl scoort ING Bank op beide terreinen in de praktijk niet zo best. Klimaatverandering en gewapende conflicten spelen een grote rol bij het ontstaan van de huidige voedselcrisis in Afrika. Het is dan toch bitter ironisch dat de giften voor de grote hulporganisaties worden toevertrouwd aan een bank die bijdraagt aan de oorzaken van de ellende? (Om het oordeel 'hypocriet' te vellen, heb ik onvoldoende kennis van zaken.) Welke hoogleraar legt me uit hoe dít nou weer zit?


Mirjam Weijers Delft

Over lomp gesproken

Antoine Bodar was weer eens ouderwets dwars - of ouderwets en dwars (Trouw, 3 april). In Rome is alles beter. Het Nederlandse volk is een lomp volk en vooral ook betweterig en onbehouwen, omdat het zo calvinistisch is: 'dat vingertje hè?' Dat causale verband tussen lomp, betweterig en calvinistisch en de meewarige toon waarop Bodar over vrijzinnige katholieken spreekt, stuit mij tegen de borst. De vrijzinnige katholieken zijn ofwel 'boeddhist, of humanist of vrijzinnig protestant geworden of ze zitten in een bejaardenhuis of zijn mentaal niet meer helemaal bij'. Inderdaad, mijnheer Bodar, ze zijn succesvol de kerk uitgewerkt. Wees er maar trots op. Ik ben er een van. Deze beschaafde pleitbezorger van de gedecimeerde orthodoxe rk kerk heeft ook nog de euvele moed om in hetzelfde interview het katholieke geloof 'ten zeerste een inclusief geloof' te noemen. Wie is er nu lomp? Wie heft er het vingertje? Welkom bij de club, Antoine.


Hans Wilbrink Den Haag

Neefje Nam

Anton Dingeman fileert in zijn strip nauwkeurig de nieuwe wijze waarop de gaswinningsschade in Groningen wordt beoordeeld (Trouw, 4 april). Eerst kwam, als keurder van het eigen vlees, de Nam zelf. Toen het neefje van de slager en nu aangetrouwde ome Hans.


In het karakter van de Groningers zelf zou Anton zich nog wat verder kunnen verdiepen. Groningers roepen namelijk niet 'joepie!' of 'hoi hoi' en houden niet van beleefdheidsfratsen. Zulks noemen ze 'fiebeldekwinten'. In het volkslied klinkt: ''t haart vuilt wat tonge sprekt'. En met het aardgas is het menens. Als Groningers een onsje klagen doe er dan maar een kilo bij.


Hanne Wilzing Houten

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden