Lezer nieuwe glossy moet indirect bij Jezus Christus uitkomen

Nederlanders krijgen op 1 september met een enorm evangelisatieproject te maken. Dan lopen er kriskras door het land duizenden christenen door de straten om in iedere brievenbus een glossy te stoppen.

"Het uiteindelijke doel is dat heel Nederland in september 2012 in gesprek is over één onderwerp: Is er meer?", zegt initiatiefnemer Hans Eschbach van het Evangelisch Werkverband, een 'vernieuwingsbeweging' in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN). Meer heet het glanzende magazine, waarvan er zo'n vier miljoen gedrukt zullen worden.

Het blad is, vertelt Eschbach, een poging van kerkgangers om in contact te komen met 'spirituele zoekers die niet naar de kerk gaan'. Hoewel de kerken leeglopen, zitten mensen volgens hem nog wel degelijk op de boodschap ervan te wachten. Eschbach baseert zich bij deze aanname op cijfers van het Sociaal en Cultureel Planbureau, waaruit blijkt dat slechts veertien procent van de bevolking radicaal atheïst is. Eschbach: "De meesten denken: 'er moet wel iets zijn, maar wat?'"

Momenteel worden er proefexemplaren van Meer naar verschillende kerkenraden gestuurd. "Dan weten ze wat er komt." Twintig pagina's heeft deze testuitgave, bedoeld als voorproefje van de meer dan tachtig pagina's die het blad uiteindelijk moet tellen. In de proefversie zijn alle standaardingrediënten van het glossygenre opgenomen: het interview met Bekende Nederlanders (in dit geval presentator Arie Boomsma en actrice Monique van der Werff), de rubriek met hebbedingetjes ('Doe eens origineel en geef een stel kippen cadeau'), het human interest-verhaal ('Verder leven na het verlies van je kind') en de zelftest ('welke spirituele taal spreek jij?').

Om onkerkelijke twijfelaars niet meteen af te schrikken, zwijgt het blad over christelijke dogma's. "Het gaat er niet om dat er één kerk, club of gemeente gepropageerd wordt. We willen niet in christelijk jargon vervallen", zegt Eschbach. Maar uiteindelijk, zo laat hij doorschemeren, is het wél de bedoeling dat de lezer bij Jezus Christus uitkomt. Zo krijgt het blad een website met een link naar de Alpha-cursus (een kerkelijke inleiding in het christendom).

Het project wordt financieel gesteund door verschillende protestantse kerken en organisaties. Zo steunen de EO, bijbeluitgeverij Jongbloed en de PKN het project. Kerkelijke gemeenten en particulieren die mee willen doen, betalen 2 euro per exemplaar. "Belangstellenden kunnen postcodes reserveren. Zo voorkomen we dat mensen tien glossy's in de bus krijgen. De opbrenst van de glossy's wordt besteed aan evangelisatieprojecten", zegt Eschbach.

Opvallende afwezige is vooralsnog de rooms-katholieke kerk. Eerder gaf Eschbach al in Trouw aan dat hij ook graag ziet dat dit kerkgenootschap meedoet. "Met de katholieke kerk zijn we nog steeds in gesprek", zegt hij. "Maar je weet hoe zoiets gaat: er moet eerst nog over vergaderd worden."

De proefeditie van Meer is te lezen op www.isermeer.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden