OpinieLezersreactie

Leverancier van sociaal leven verdient support

Kapper Nick plaats plastic in zijn kapsalon. Kappers hebben samen met de vakbonden een speciaal protocol opgesteld om kapsalons weer open te kunnen doen ondanks het nieuwe coronavirus. Beeld ANP

In deze crisis is een veelgehoorde klacht dat we ons sociale leven kwijt zijn. Tegelijk zien we dat de leveranciers van dit sociale leven, zoals de horecabedrijven, kappers en theaters, dreigen weg te zinken omdat ze voor hun bestaan volledig van ons ­afhankelijk zijn. Bij mij dringt de vraag zich op of wij als gebruikers van hun diensten niet ook een verantwoordelijkheid kunnen nemen.

Kunnen wij hun niet met ons uitgespaarde geld support geven? Wij vinden het toch fijn om onze favoriete eethuisjes te bezoeken, de kapper waar we al jaren komen en onze favoriete artiesten in onze eigen ­lokale theaters te zien optreden?

Natuurlijk is stimulering vanuit de overheid een noodzakelijke voorwaarde voor hun voortbestaan. Lastenverlichting kan hierbij al veel nood lenigen. Maar zijn al die bedrijven er niet ook voor ons? Of zien we die in onze samenleving alleen als winstmakers? Zien we het niet ­bestede geld als een appeltje voor de dorst, en laten we onze leveranciers van sociaal leven gewoon wegzakken?

De solidariteit die van ons als klanten gevraagd mag worden, kan ­natuurlijk door de overheid ‘afgedwongen’ worden via een heffing, zoals ondernemer Jelle Kuijper in Trouw bepleitte (Opinie, 24 april). Maar van mij mogen de ondernemers, zoals hier en daar al gebeurt, ons als gebruikers ook best rechtstreeks uitnodigen om onze betrokkenheid bij hen te verzilveren in een soort participatiebewijzen, waarmee we daadwerkelijk aandeel nemen in hun voortbestaan.

Bernard Bussemaker, Amersfoort

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden