Leven met de drie G's van Unilever

We zijn druk, we moeten rennen en non-stop multi-tasken. Hup met de kinderen naar de crèche, kantoorleven leiden, huishouden runnen, sporten en zappen. Niks aan te doen, even doorbijten, maar gelukkig is er hulp. Uit onverwachte, maar niet geheel onverdachte hoek: van de firma Unilever. Die heeft een nieuw magazine gelanceerd, dat twee keer per jaar op een half miljoen Nederlandse deurmatten gaat ploffen. Samen met een website (www.yatayata.nl) moet het blad Yata Yata een 'handboek voor het drukke gezin' vormen.

Yata Yata oogt als een pastelkleurig zusje van het AH-huisblad Allerhande en bevat veel recepten, wok-, gril- en beautytips en gezellige foto's van de happy family. 'Yata' betekent niks, maar het past wel helemaal bij het 'bladgevoel', vindt de redactie, omdat het zo'n lekker energiek woord is. Yata Yata moet Unilever helpen bij het uitdragen van haar nieuwe 'vitaliteitsmissie'. Want dat is wat het levensmiddelenconcern wil: ,,vitaliteit toevoegen aan het leven en mensen helpen zich goed te voelen, er goed uit te zien en meer uit het leven te halen.'' Die missie sluit helemaal aan bij de grote consumententrends, waarin Unilever de drie G's herkent: die van gemak, gezondheid en genieten.

De G van genieten krijgt de meeste aandacht in dit eerste Yata Yata-nummer: lekker appelhappen tijdens een kinderfeestje, good mood food eten (room) en barbecuen met je allerbeste vrienden. De foto's voor het grote, zomerse BBQ-artikel zijn overigens genomen in Florida, zo meldt de redactie trots, want ,,alleen daar konden we de uitgelaten en zonnige BBQ-sfeer oproepen die nodig is voor een perfect en ongedwongen familiefeest.'' Wat niet heel bemoedigend klinkt voor het drukke, Nederlandse gezin dat zich achterin de doorzontuin maar moet zien te redden met al die smaakvolle terracotta plantenpotten met versgeplukt gipskruid en grote, robuuste eettafels vol roomwit aardewerk en metalen accessoires.

Op die eettafels staan -naast smakelijke gerechten als zalmkebabs, pesto-toast en bonensalade- ook de nieuwe partysauzen van Calvé. De kip is gemarineerd in Conimex en de groente wordt geroosterd met Bertoli Olijfolie. Want behalve een vitaliteitsmissie heeft Unilever natuurlijk ook een commerciële missie: de consument moet doordrongen worden van de drie G's (gemak, genot en gezondheid) van 15 grote merken van het concern.

En dus is het antwoord op veel praktische problemen van het moderne gezin: Pastaline tomatensaus van Iglo, Blue Band Finesse voor Opkloppen, Dikke Bleek van Glorix en Pro Activ van Becel. En nog allerlei andere producten waarvan je niet wist dat ze van Unilever zijn. Wie ondanks alle drukte tijd vindt om Yata Yata door te bladeren of naar de website te surfen, pikt er vast wel iets uit op. Everything you always wanted to know but where afraid to ask over eigenlijk alles: van witte werksters en dikke kinderen tot wc-weetjes en fingerfood-feestjes.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden