Leuk liedje, uit welke film?

22 februari worden de Oscars uitgereikt. Hoe bemachtig je eigenlijk de belangrijkste filmprijs? Trouw belicht dat in een serie.

Niemand die nu nog weet dat 'Happy', dat liedje, eigenlijk een filmliedje is; het begon gewoon als een vrolijk deuntje in de soundtrack van 'Despicable me 2'. Pharrell Williams sleepte er vorig jaar een Oscarnominatie mee in de wacht. Hij won niet, de Oscar ging naar een liedje uit 'Frozen', maar Willliams danste wel even met Amy Adams en Meryl Streep voor de camera's. De genomineerde filmliedjes brengen wel vaker popsterren tussen de filmsterren, en die werelden blijken dan toch te schuren. Legendarisch zijn de optredens van Madonna die in de jaren negentig een liedje uit 'Evita' vals ten gehore bracht, en dat van Bob Dylan die voor 'Things have changed' een Oscar won maar in Japan verbleef en zijn uitvoering via satelliet liet over beamen. Dit jaar had Patti Smith in LA op het podium kunnen staan met de titelsong voor 'Noah'. Dat had vast ook een fijne clash tussen crunch en glamour gegeven, maar jammer genoeg werd Smith niet genomineerd.

Het blijft ook een wonderlijke categorie: de 'best original song'. 'Happy' is niet het enige filmliedje dat niet als filmliedje is onthouden. Je hebt natuurlijk de altijd scorende titelsongs van James Bond (recent het Oscar-winnende 'Skyfall' van Adèle) en er is de eveneens Oscar-winnende smartlap 'My heart will go on' van Celine Dion dat iedereen direct aan de steven van de Titanic en de gespreide armen van Leonardo DiCaprio doet denken, maar de meeste Oscar-winnende liedjes zijn roemloos vervlogen. Lionel Richie en Stevie Wonder hadden begin jaren tachtig een paar Oscar-winnende hits ('Say you, say me' , 'I just called to say I love you') waarvan niemand meer weet bij welke films ze hoorden - toen ook al niet vermoedelijk.

Dat betekent niet dat er geen onvergetelijke filmmomenten zijn die juist ook gekleurd zijn door een onvergetelijk liedje. Alleen de Awards Academy heeft in het verleden vaak niet onderkend dat er bij een film ook muziekgeschiedenis geschreven werd. Zo werden de 'original songs' van Simon and Garfunkel voor 'The Graduate', zoals het beroemde 'Mrs Robinson', niet eens genomineerd. Een ander voorbeeld zijn The Bee Gees die de soundtrack van 'Saturday Night Fever' componeerden, en die niet terug te vinden zijn in de Oscar-annalen. Of later Aimée Mann die met een liedje van haar bijzondere soundtrack voor Paul Thomas Andersons 'Magnolia' wel genomineerd werd, maar de Oscar niet won.

Soms gaat het bij die onvergetelijke filmmomenten met liedje ook om al bekende hits en volgt er daarom geen bekroning. Zo zal niemand die nu 'Boyhood' heeft gezien 'Hero' van Family of the Year nog kunnen horen zonder aan Mason te denken die in zijn truck de toekomst tegemoet rijdt. Dat liedje 'Hero' ís 'Boyhood', maar het was al een hitje voor de film, en het is dus ook niet genomineerd voor een Oscar.

Wel genomineerd voor een Oscar is de hymne 'Glory' van rapper Common en componist John Legend, een compositie voor de film 'Selma'. 'Glory' is dit jaar de gedoodverfde winnaar van de Oscar voor het beste liedje, en het is ook een mooie gospelsong, maar die geheide bekroning heeft vooral te maken met Oscar-politiek. 'Selma', over Martin Luther King en de 'civil rights movement', vanaf donderdag ook hier te zien, kreeg tot verontwaardiging van velen maar twee Oscarnominaties. Die voor beste film zal hij niet winnen, maar Common en John Legend kan de Oscar voor het beste originele liedje nu moeilijk ontgaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden