Leuk, het goede antwoord!

Moet het ¿ouderwetse rekenen¿ terugkomen? (FOTO ANP)

„Wat is er nou ouderwets aan een staartdeling?” Deze kop staat boven een artikel in Trouw van 30 oktober, waarin de problematiek rond het rekenonderwijs op de basisscholen wordt geschetst.

Afgezien van de inhoud van het artikel, heeft mij nog niemand kunnen uitleggen wat er mis is met het gegeven ’ouderwets’, terwijl in de beeldvorming ouderwets vaak gelijkgesteld wordt met achterhaald.

Roelof Kuik Groningen

De hoogleraren rekendidactiek of wiskunde hebben heus wel leuke realistische rekensommetjes bedacht. Opmerkelijk is dat ze kunnen leunen op het rapport van het Cito ’Onderwijs op maat’ waar het rekenonderwijs er goed van afkomt, terwijl tegenstanders zich kunnen beroepen op staatssecretaris Dijksma’s constatering dat 1 op de 4 scholen rekenzwak is. Tegenstanders zoals in de Stichting Goed Rekenonderwijs komen vooral niet uit het didactiekkamp, maar zijn hoogleraren natuurkunde en sterrenkunde, toch ook niet de domsten zou je zeggen.

Als je het negatief stelt, zou je kunnen zeggen dat de stokpaardjes van de dames en heren aanhangers van het ’realistisch rekenen’ zijn doorgeslagen. Delen aanleren vanuit het schattend rekenen is leuk, maar hooguit een speeltje voor af en toe. Veel leerlingen zijn blij dat een staartdeling snel tot resultaat voert en hoeven echt niet altijd het waarom te begrijpen.

Op de TU was dat soms ook al zo, kregen we sommetjes algebra en analyse (P1). Leuk, als je het antwoord goed had! Meer niet. Alleen op resultaat. Liever dat dan de soms wat saaie theorie van de analyse. Terwijl we het hebben over het basisonderwijs.

Het hele conflict heeft ook te maken met een bepaalde beroepshabitus. Wiskundigen houden van rekenpuzzels. Maar voor natuurkundigen is wiskunde alleen maar een toegepaste wetenschap! Prestige en beroepsbelangen houden de tegenstellingen ook maar steeds gaande.

Maar waarom kan het niet gewoon ’en en’? Vroeger hadden we cijferen op school, dat was trainen op resultaat, prima. Daarnaast rekenen, ook met redactiesommen. Eveneens uitstekend.

Jon van Midde leraar wiskunde

Er moet meer gerekend worden op de basisscholen, schrijft de staatssecretaris in Trouw op 30 oktober. Dat is ook hard nodig.

Wat kan er thuis aan ondersteuning gedaan worden? Laat ik een voorbeeld geven van mijn kleinzoon van 12 jaar en z’n opa.

Wij spelen samen graag een spelletje Monopoly, in de moderne uitvoering, met de euro.

M’n kleinzoon beheert de bank en moet alle handelingen van uitbetalen en verkopen zelfstandig uitvoeren. Na verloop van tijd sta ik versteld hoe m’n kleinzoon geleerd heeft met geld om te gaan. Hij rekent feilloos, uit zijn hoofd, de te betalen en te wisselen van bedragen. Veel mensen hebben daar moeite mee.

Mijn advies is: opa’s en oma’s, koop een Monopolyspel en ga ermee aan de gang, het is leuk en je leert er zelf ook nog wat van.

Jac. Ouwehand Katwijk

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden