Leuk, Al Pacino als artiest die teert op oude roem

REMKE DE LANGE

Danny Collins

Regie: Dan Fogelman. Met: Al Pacino, Annette Bening, Bobby Cannavale, Jennifer Garner, Christopher Plummer.

***

Hij stapt het podium op, zwaait naar z'n enthousiaste publiek en begint te zingen: 'Baby Doll', een nummer dat hem vier decennia geleden naar de top bracht en schatrijk maakte. Leuk, Al Pacino als een zonnebankbruine has been-artiest die teert op oude roem. Het beste compliment dat hij kan krijgen is dat hij het zo enthousiast doet. Hij is diep ongelukkig.

Pacino speelt Danny Collins, een personage dat schrijver-regisseur Fogelman (scenarist van films als 'Cars' en 'Crazy, Stupid, Love') baseerde op een zanger die er op latere leeftijd achterkwam dat niemand minder dan John Lennon hem ooit een aanmoedigingsbriefje had geschreven, na de publicatie van een interview, aan het begin van zijn carrière, in een muziekblad. Had zijn leven er anders uitgezien als hij Lennon had ontmoet? Had hij zich minder laten meeslepen door de uiterlijkheden van commercieel succes? De wat- als-vraag hield Fogelman bezig en inspireerde hem tot dit aangename, lichtvoetige drama, dat misschien weinig verrassingen maar wel oprecht mooie momenten te bieden heeft.

Met het herontdekte briefje tegen de borst gooit Collins het roer om: hij neemt z'n intrek in een levenloos hotel in New Jersey dat een leuke manager (Bening) heeft, en begint weer liedjes te schrijven. Weg van de schijnwerpers, coke en veel te jonge vrouwen, besluit hij contact op te nemen met de zoon die hij nooit heeft gekend.

Dat hij verder komt dan de voordeur heeft veel te maken met de ongegeneerde charme waarmee Collins - met diamant in z'n oor, te diep openhangende overhemden en wufte sjaaltjes een wat ranzige verschijning - op mensen afstapt. Het leidt zelfs tot mooie gesprekken met zijn fysiek grote, mentaal kleine zoon, ontroerend overbluft gespeeld door Cannavale. Terwijl op de soundtrack fijne liedjes als - hoe kan het anders - Lennons 'Imagine' en 'Beautiful Son' klinken, laat de film zien dat Danny Collins zijn succes vooral te danken heeft aan zijn eigen generositeit. Daar had John Lennon niets aan veranderd.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden