Letter & Geest plaatste andere versie

Vorige week zaterdag publiceerde Letter & Geest een interview met mij, waarin tot mijn verbazing veel was veranderd in de concepttekst die mij was voorgelegd. Zo las ik in een toegevoegd kader: 'Critici, onder wie Bas Kromhout (ThePostOnline) en Bram Vermeulen (NRC), hebben Bosma's jongste gekraakt om de vooringenomen selectie van feiten en tendentieuze omgang met de context.'

Maar juist Trouw maakt zich schuldig aan selectie en tendentieuze omgang met context. Voorbeeld: In Smids vraag over oud-minister Pronk stond oorspronkelijk: 'Hij zegt dat u de geschiedenis niet heeft vervalst, de citaten kloppen (...)'. Dat Pronk dit heeft gezegd, ondanks dat ik hem in 'Minderheid in eigen land' zwaar bekritiseer, moet zelfs voor sceptici een sterke aanwijzing zijn dat ik geen onzin verkondig. In het artikel dat de krant haalde zijn Pronks opmerkingen echter afgezwakt. Daar staat opeens dat hij alleen heeft gezegd 'dat de citaten waarin hij voorkomt, kloppen (...)'. Niets meer over de geschiedenis.

Nog een: Smid noemde hetgeen ik schrijf over de gewelddadigheid van het ANC 'Historisch en politiek gezien belangwekkend'. In het stuk dat de krant haalde is dat verdwenen en staat er opeens: 'Hij trekt conclusies die buiten de kring van Afrikaner nationalisten weinig weerklank vinden.' Dit is gekopieerd van internet en is tendentieus en onwaar. Ik voer een hele rits oud-anti-apartheidsstrijders op die zich hebben afgekeerd van het ANC. Heeft die eindredacteur van Letter & Geest het boek gelezen? Ik denk het niet.

Het kader. Daar wordt het nog een graadje erger: "Zo voert Bosma aan dat niet de zwarte, maar de blanke bevolking de oorspronkelijke bewoners van Zuid-Afrika zijn." Bizar. Ik schrijf (p. 28): Op een schilderij zien we Van Riebeeck met wapperende Prinsenvlag (oranje-blanje-bleu) een verbaasde Hottentot aanstaren. Ik publiceer een kaartje dat toont waar de diverse bantoe-volkeren wonen. Ook het kader is duidelijk geschreven door iemand die niet mijn boek heeft gelezen, maar iets negatiefs van internet heeft geplukt om mij te beschadigen.

Terug nog even naar Vermeulen en Kromhout. Hun kritiek dateert van ruim voor het interview, maar Smid heeft mij er niets over gevraagd. Waarom is dit toch in de krant gezet zonder wederhoor?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden