Lessen over duurzaamheid slaan te weinig aan

mmmmmmmm (Trouw)

amsterdam – - Jongeren worden te veel op één hoop geveegd, hoewel de onderlinge verschillen enorm zijn. Duurzaamheidsonderwijs is hierdoor weinig effectief. Dat blijkt uit onderzoek onder ruim 1200 jongeren, dat vandaag verschijnt.

„Ze zouden er op school bij techniek aandacht aan moeten besteden. Iets met een propeller wat energie opwekt met een lampje. Dat kun je mee naar huis nemen”, zegt Yoeri (13). „We hebben geloof ik wel vier keer die Al Gore-film gezien. Dan geloof je het allemaal wel”, zegt Rowena (16). Gerbrand (15) daarentegen vindt: „Mijn school besteedt nauwelijks aandacht aan natuur en milieu of duurzaamheid. Dat mag best iets meer.” Juan (17) is sceptisch: „Als je via school meedoet, verzinnen ze altijd iets wat het niet leuk maakt. Ik doe het liever in mijn vrije tijd.”

Het zijn enkele reacties die Yvonne van Sark van communicatiebureau YoungWorks optekende. „Verder willen veel jongeren zelf actief de natuur in en niet leren uit een boek”, zegt ze. „Het geven van informatie met een morele boodschap werkt bij eigenzinnige idealisten”, legt Martijn Lampert van onderzoeksbureau Motivaction uit. „Bij andere groepen kom je niet over.” Herman Wijffels indachtig: „Investeer in innovatie. Zo werk je in één klap aan duurzaamheid en werkgelegenheid. Laat eigenzinnige idealisten duurzame technieken ontwerpen. Laat enthousiaste verkenners ermee werken. Die doeners geven ook om duurzaamheid.”

Een derde van de jongeren zegt ’milieumoe’ te zijn, vooral zogeheten extraverte statuszoekers. Toch zijn ook die te bereiken, bijvoorbeeld via duurzaam opgezette feesten. Lampert: „Een film als Avatar past bij de jongerencultuur, vertelt een heldenverhaal en heeft een ecologische boodschap.”

„De morele plicht, de zendingsdrang moet ervanaf”, zegt Arjan Klopstra van opdrachtgever Agentschap NL. „Natuur- en milieuonderwijs is een antwoord op een maatschappelijke vraag. Gemeenten en scholen kunnen met dit onderzoek beter op deze vraag inspelen.”

Motivaction en YoungWorks hebben een systeem ontworpen, YoungMentality genaamd, waarbij jongeren in zes sociale groepen worden ingedeeld. Grofweg worden de groepen bepaald door hoe statusgericht en hoe avontuurlijk de jongeren zijn ingesteld. De enquêtevragen van Motivaction komen voort uit de gesprekken die YoungWorks hield.

Zoiets wordt al toegepast bij de wervingscampagne voor het technisch onderwijs. Joris Schuurman van YoungWorks noemt de onlangs opgezette Delta Academy van de Hogeschool Zeeland: „Daar richten ze zich op verschillende typen studenten: „Meewerken aan megaprojecten over de hele wereld zoals de Palmeilanden in Doebai? Projectmanager worden van een groot internationaal bedrijf? Of liever kindersterfte in ontwikkelingslanden tegengaan door de drinkwaterzuivering te verbeteren?”

mmmmm (Trouw)
(Trouw)
De verschillende menstypen uit het onderzoek. De gestileerde personen symboliseren ' van boven naar beneden ' de sociale aanpasser, de eigenzinnige idealist, de extraverte statuszoeker en de honkvaste gelukszoeker. (Trouw)
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden