Lespakket in Nijmegen: fietsen is vet

door Onno Havermans

Nijmegen werkt al ruim vijftien jaar aan schonere lucht. Maar ondanks een reeks maatregelen lukt het nog niet om de Europese normen te halen.

Met de campagne ’Je bereikt meer met de fiets’ poogt het linkse college, met hulp van de Fietsersbond, het autoverkeer in Nijmegen te beteugelen. Naast forse parkeertarieven en ’hoogwaardig’ openbaar vervoer moeten snelle fietsroutes inwoners stimuleren om voor korte ritjes de auto te laten staan. Voor het naar school brengen en afhalen van kinderen bijvoorbeeld. ’Fietsen is vet’ staat in een door de gemeente beschikbaar gesteld lespakket.

„Tachtig procent van het autogebruik in de stad zijn korte ritjes”, zegt milieu-ambtenaar Fons Claessen. „Terwijl het verkeer de grootste veroorzaker is van fijnstof.” Behalve op de fiets legt Nijmegen de nadruk op doorstroming. „Met slimme verkeerslichten zorgen we dat er niet meer verkeer in de stad is dan verkeerskundig kan. Aanpassen aan de eisen voor luchtkwaliteit gaat te ver, dan zouden er lange files buiten de stad staan.” Nijmegen staat op de rand van een verkeersinfarct. Alleen de tweede stadsbrug over de Waal, die er over vijf jaar moet liggen, zal helpen. „Dan stroomt het verkeer door en dan verbetert ook de luchtkwaliteit”, aldus Claessen. Nijmegen poogt bedrijven over te halen schone voertuigen te laten rijden. Het eigen wagenpark schakelt over op aardgas, er komt een aardgastankstation en via de aanbesteding van het openbaar vervoer verscherpt het stadsbestuur de normen voor de uitstoot van bussen.

Overleg met het bedrijfsleven moet ook leiden tot een milieuzone in het centrum. „Een combinatie van minder en schonere vrachtwagens zorgt door efficiëntere bevoorrading en verdergaande milieueisen voor minder vervuiling”, legt Claessen uit. „We werken aan vijf proefprojecten, waarbij één vervoerder meer vestigingen aandoet en het afval meeneemt. Vanaf een servicepunt brengen fietskoeriers of elektrische auto’s vracht de stad in.”

Nijmegen had een traditie van botsingen tussen milieubeweging en bedrijfsleven, waarbij vergunningen tot aan de Raad van State werden uitgevochten. De Nijmeegse IJzergieterij kreeg vorig jaar subsidie voor een filter op haar schoorsteen en energiecentrale Electrabel sloot vorige maand een convenant over het verbranden van schoon afvalhout in ruil voor stopzetting van alle bezwaarprocedures.

Toch haalt Nijmegen de EU-normen niet. „Daarvoor zouden we alle oude auto’s uit de stad moeten weren en alle open haarden verbieden”, zegt Claessen. „Op nieuwe woningen in Vinex-wijk de Waalsprong zit standaard geen schoorsteen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden