Leskist laat voorlijke kleuter lezen

Wat te doen met kleuters die willen lezen? Beginnend leerkracht Kim Schrooten (22) uit Wierden ontwierp een lesmethode en won een prijs.

1

Wat heb je gedaan?

„Voor mijn afstuderen aan de pabo moest ik een scriptie schrijven over een probleem waar ik tijdens mijn stage tegenop gelopen was. Ik werkte in de kleutergroep van basisschool ’t Iemnschelf in Borne. Daar zag ik kleuters die al wilden lezen en die niet werden uitgedaagd. Er waren er wel vijf bezig met letters herkennen en eentje kon al lezen op het niveau van groep 5, dat is echt heel goed. Die kleuters zaten zich te vervelen, want lezen werd in deze kleuterklas niet aangeboden. Daarom ontwierp ik een lesmethode voor hen.”

2

Hoe heb je het aangepakt?

„Ik ben eerst gaan onderzoeken wat er op andere scholen gebeurde. Veel scholen laten kleuters al schrijven. Ze maken bijvoorbeeld een verslag van de dag of schrijven een verhaal. Dat lezen ze voor in de groep. Of ze lezen een boek voor, ja, sommigen kunnen dat echt al. Daarna kwam ik op het idee van een leskist voor kleuters. Dat is letterlijk een kist, een grote bak, met daarin allemaal kleine kistjes. Daarin zitten opdrachten en speciaal lesmateriaal. De kleuters kunnen er zelf mee aan de slag. Ze leggen bijvoorbeeld zinnen in de juiste volgorde. Of ze maken zelf een boek. Daar is een apart doosje voor met potloden en papier erin. De leerkracht moet er als het klaar is nog wel even een nietje doorheen slaan.”

3

Hoe reageerden de kleuters?

„Enthousiast. Eentje zei: in groep 8 wil ik dit ook nog wel doen. Toen ik vroeg: vind je het moeilijk, zei hij: ja, maar dat is niet erg. Kijk, dan bereik ik wat ik wil: leerlingen moeten uitgedaagd worden. Als een kind wil spelen, prima. Maar als een kleuter vraagt of ’ie mag lezen, waarom zou dat dan niet kunnen? Passend onderwijs betekent toch dat je werkt op het niveau van het kind? Sommige kinderen zijn daar al vroeg aan toe.”

4

Is dat kritiek op het kleuteronderwijs?

„Nee, het is best moeilijk om in een groep met 27 kleuters onderwijs te geven dat precies past bij de ontwikkeling van ieder individueel kind. Dat heb ik ook gemerkt tijdens mijn stage. Maar voor de verdergevorderden moet er wel wat te doen zijn.”

5

Zelf aan het werk inmiddels met de kist en de kleuters?

„Ik ben afgestudeerd en heb een tijdelijke baan op een basisschool als remedial teacher en ik geef tijdelijk een dag in de week les in groep 7. Dat vind ik ook hartstikke leuk, al ligt mijn hart bij de kleuters. Voor het winnen van de scriptieprijs van de Hogeschool Edith Stein in Hengelo krijg ik 500 euro. Mijn scriptie wordt verspreid in allerlei fora en in de bibliotheek. En ik krijg de eer natuurlijk. Het geld komt trouwens goed uit, want ik heb net een nieuwe auto gekocht.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden