Leren kinderen nog wel de juiste dingen op school?

Beeld thinkstock

Zouden kinderen op school meer aandacht moeten besteden aan het programmeren van computers? Of aan Chinees in plaats van Engels? Staatssecretaris Dekker (onderwijs) vraagt zich af of kinderen nog wel de juiste dingen leren om hen voor te bereiden op de toekomst. Hij mist een samenhangende visie over de inhoud van het onderwijs en roept mensen op om ideeën met hem te delen via sociale media onder de noemer #onderwijs2032.

Zouden kinderen op school meer aandacht moeten besteden aan het programmeren van computers? Of Chinees in plaats van Engels? Staatssecretaris Dekker (onderwijs) vraagt zich af of kinderen nog wel de juiste dingen leren om hen voor te bereiden op de toekomst. Hij mist een samenhangende visie over de inhoud van het onderwijs en roept mensen op om ideeën met hem te delen via sociale media onder de noemer #onderwijs2032.

Vliegende start
"Een kind dat vandaag voor het eerst naar school gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. Leert dit kind nu op school wat het dan nodig heeft om een vliegende start te maken?", vraagt Dekker zich af. "We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema's, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs."

De campagne van Dekker is deels gebaseerd op initiatieven uit Finland, Noorwegen en Schotland. Die zijn al langer van mening dat het vormgeven van onderwijs te belangrijk is om over te laten aan één partij. De discussie over beter onderwijs moet volgens hen juist ook door docenten, ouders en kinderen worden gevoerd.

Ook in Nederland wil de overheid nu een dialoog aangaan met leerlingen, leraren, ouders en scholen. Iedereen die iets in wil brengen is welkom. De overheid hoopt zo te komen tot een 'vernieuwd curriculum' met nieuwe 'kerndoelen en eindtermen'. Naast Dekkers oproep via sociale media komen er regionale debatten en krijgen scholen informatiepakketten om te ontdekken hoe ze hun stem kunnen laten horen. In 2015 moet er uit deze campagne een nieuwe visie rollen op wat kinderen moeten beheersen als ze klaar zijn met de middelbare school.

Kritische kanttekeningen
De vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON) noemt de campagne van Dekker 'relevant', maar plaatst ook kritische kanttekeningen bij het initiatief van de staatssecretaris. Zo vraagt BON zich op haar website af of de aftrap van deze campagne niet 'erg suggestief' is. De vereniging noemt de focus op een beroep in 2032 'eenzijdig'. Het basis- en voortgezet onderwijs heeft een veel algemenere functie dan voorbereiden op een beroep, zo schrijft de organisatie.

Verder adviseert BON de staatssecretaris om eerst de huidige situatie eens goed onder de loep te nemen alvorens vooruit te blikken naar 2032. "Pas dan weten we waar we staan, kunnen we de manco's repareren en eventueel voorzichtig vooruit kijken of er nog andere wensen zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden