Leraren zien geen gelijke kansen op basisscholen

Op basisschool De Bonkelaar in Amsterdam Noord worden kinderen in samenwerking met de organisatie Fawaka voorgelicht op duurzame thema’s. Ongeveer de helft van de kinderen in deze groep hebben een migratieachtergrond. Beeld Patrick Post
Op basisschool De Bonkelaar in Amsterdam Noord worden kinderen in samenwerking met de organisatie Fawaka voorgelicht op duurzame thema’s. Ongeveer de helft van de kinderen in deze groep hebben een migratieachtergrond.Beeld Patrick Post

Kinderen op basisscholen hebben geen gelijke kansen. Komen zij uit een arme wijk, dan hebben zij te maken met veel meer problemen op school en in het gezin dan kinderen uit reguliere wijken.

Marco Visser

Dat is de conclusie van een onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 in opdracht van het Jeugdeducatiefonds, Stichting Kinderpostzegels Nederland en ABN AMRO Foundation.

De onderzoekers vroegen 283 leerkrachten, begeleiders en schoolleiders naar hun ervaringen. Grofweg de ene helft werkt op een school in een achterstandswijk, de andere helft in een reguliere wijk. Voor kinderen uit achterstandswijken komen allerlei problemen samen. Zo is er vaak armoede en kunnen zij thuis niet bij hun ouders aankloppen als zij hulp nodig hebben. Als zij dan ook nog eens op zwakkere scholen terecht komen, wordt het voor deze kinderen alleen maar moeilijker de achterstand in te lopen.

Van de ondervraagde leerkrachten in armere wijken ziet 93 procent vaak kinderen met problemen in de klas. In reguliere wijken is dit 59 procent. Meer percentages: 87 procent van de leerlingen in achterstandswijken heeft een taalachterstand tegenover 23 procent in reguliere wijken. In de gemiddelde wijken krijgt 69 procent ondersteuning vanuit het gezin. In achterstandswijken is dat volgens de leerkrachten 10 procent.

Lerarentekort

De Inspectie voor het Onderwijs waarschuwde vorige maand ook al voor ongelijke kansen. Dat komt deels door het lerarentekort. In het basisonderwijs verwacht de inspectie over vier jaar een tekort van ruim 4000 fulltime leraren, dat kan oplopen tot ruim 10.000 in 2028.

Het tekort aan leraren bedreigt de kwaliteit van het onderwijs. En dat tekort treft juist scholen waar leerlingen het toch al moeilijk hebben, zoals scholen met veel leerlingen met een niet-westerse migratieachtergrond. Daardoor is het lerarentekort ook een bedreiging voor gelijke kansen, stelt de inspectie.

Lees ook:

De problemen in het onderwijs dreigen te verergeren, waarschuwt de inspectie

Het onderwijs in Nederland vertoont duidelijke haarscheuren, constateert de onderwijsinspectie. Er is sprake van toenemende segregatie en laaggeletterdheid. Bovendien loopt het lerarentekort op.

Hoger loon voor leraren in het basisonderwijs lost niet alles op

Het salaris van basisschoolleerkrachten gaat flink omhoog. Dat is niet alleen fijn voor iedereen die nu voor de klas staat, het helpt ook om meer mensen te enthousiasmeren voor het vak. Belangrijk, want het basisonderwijs kampt met een groeiend lerarentekort. Is deze salarisverhoging de oplossing?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden