’Leraren vinden gedrag eerder gek’

Er zijn niet meer scholieren met gedragsstoornissen dan vroeger. Maar leraren vinden wel sneller dat het gedrag van leerlingen te moeilijk is.

Dáár ligt de verklaring voor de groei van het speciaal onderwijs, zegt professor Kees van der Wolf, orthopedagoog en lector aan de Hogeschool Utrecht, vandaag in Trouw.

Speciale scholen voor kinderen met gedragsproblemen kampen met wachtlijsten omdat ze de toestroom niet aankunnen. Ook het aantal probleemkinderen dat met extra financiële steun (’een rugzakje’) op een gewone school blijft, stijgt.

Er is ’iets raars’ aan de hand in het onderwijs, vindt Van der Wolf. Geen enkel wetenschappelijk bewijs toont volgens hem aan dat kinderen meer gedragsproblemen hebben dan vroeger. Toch zijn er steeds meer kinderen die met die diagnose – van adhd tot pdd nos of autisme – op school zitten.

Dat ligt niet aan de leerlingen, maar aan de leraar, denkt de lector. „De leraar vond vroeger een leerling gewoon druk en daar bleef het bij. Tegenwoordig denkt hij dat hij er zelf toch niets aan kan doen en expertise moet inhuren buiten zichzelf. Zo’n kind gaat dan al snel naar een commissie die vaststelt dat er een gedragsprobleem is. Ook omdat de school dan extra financiële middelen krijgt.”

De oplossing voor de groei van het speciaal onderwijs is simpel, stelt hij. „Investeer in de kennis en kunde van de leraar.”

DE VERDIEPING Met de schooljeugd gaat het prima

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden