Lelystad lokt charters met lager tarief

Vliegveld Lelystad Airport zal uitbreiden.Beeld Werry Crone

Lelystad Airport moet dé vakantieluchthaven van Nederland worden én het drukke Schiphol ontlasten. Maar dan moeten luchtvaartmaatschappijen daar wel aan mee werken.

En dus is Lelystad druk bezig met een plan om luchtvaartmaatschappijen te verleiden de stap te maken. Dit zogenoemde stimuleringsbeleid moet begin maart klaar zijn. Zodra dit, inclusief de luchthaventarieven, openbaar is gemaakt, krijgen de maatschappijen een maand de tijd om te beslissen: willen ze gaan vliegen vanaf Lelystad en daartoe vakantievluchten overplaatsen vanaf Schiphol, of niet.

Terugverdienen in twintig jaar

Maar hoe krijg je vliegmaatschappijen die gesteld zijn op het vertrouwde Schiphol zo ver dat ze vluchten vrijwillig verplaatsen? "Een belangrijke manier om ze te verleiden is een substantieel lager luchthaventarief dan op Schiphol", zegt Hanne Buis, directeur van Lelystad Airport. Wat het tarief precies gaat worden, kan ze pas begin maart zeggen. Lage tarieven maken het lastiger voor Lelystad om geld te verdienen, maar volgens Buis heeft dit ook niet de prioriteit van de luchthaven. "Lelystad is er vooral om Schiphol te ontlasten. Voor het terugverdienen van de grote investeringen die we hebben gedaan, hebben we een periode van twintig jaar."

Behalve lage kosten heeft Lelystad meer voordelen ten opzichte van Schiphol, zegt Buis. "Wij kunnen een hele snelle omdraai van het vliegtuig faciliteren. Aankomst, schoonmaak en vertrek van een vliegtuig kan bij ons binnen een half uur worden afgehandeld, op Schiphol kan dat slechts op één locatie in zo'n korte periode." Een korte afhandelingstijd is gunstig, want minder tijd op de grond betekent dat een vliegtuig vaker op de dag ingezet kan worden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Lelystad Airport.Beeld Werry Crone

Bereikbaarheid

Volgens Buis is ook de bereikbaarheid van de luchthaven voor passagiers uitstekend. "Met de auto ben je er vanuit de Randstad zo. Maar we hebben ook een goede ligging ten opzichte van het noorden en oosten van het land. En parkeren doe je recht voor de terminal tegen een laag tarief."

De verbinding met het openbaar vervoer is echter minder goed. De luchthaven heeft immers geen treinstation, terwijl Schiphol dat wel heeft. Maar Buis ziet het een stuk positiever. "Met de bus ben je in vijftien minuten op het station. Dat is sneller dan als je vanaf Rotterdam The Hague Airport of de luchthaven van Eindhoven naar het centraal station in de plaatsen moet." Bovendien komt er op termijn een elektrische shuttlebus van en naar het station die er twaalf minuten over doet.

Toch kunnen luchtvaartmaatschappijen nog allerlei redenen hebben om te weigeren vakantievluchten te verplaatsen. Bijvoorbeeld omdat ze geen zin hebben hun hele operatie te verdelen over twee locaties.

Stock achter de deur

Maar dan heeft de overheid nog een belangrijke stok achter de deur: een verkeersverdelingsregel. Mochten maatschappijen niet vrijwillig bereid zijn vakantievluchten te verplaatsen van Schiphol naar Lelystad, dan gaat het ministerie van infrastructuur regels opleggen waardoor ze wel moeten. Met als hoogste doel: het vrijmaken van ruimte op Schiphol voor intercontinentale vluchten die bijdragen aan de luchthaven als knooppunt van zo veel mogelijk verschillende vliegverbindingen.

Het opstellen van zo'n verkeersverdelingsregel is echter zo makkelijk nog niet. Die moet namelijk aan allerlei eisen voldoen, omdat er wordt ingegrepen in de markt. De Europese Commissie ziet erop toe dat Nederland zich hieraan houdt. Zo mag de regel niet discriminerend zijn naar nationaliteit: KLM mag niet meer profiteren dan bijvoorbeeld het Hongaarse Wizz Air. Ook moet de regel op een transparante manier en in overleg met alle partijen tot stand komen.

Tekst gaat verder onder de afbeelding

Over een maand worden de luchthaventarieven bekendgemaakt.Beeld Werry Crone

Verder moet het doel van de regel van zo'n groot algemeen belang zijn dat het een ingreep in de markt rechtvaardigt. Duidelijk moet zijn dat er geen ander middel is om dit doel, het ontlasten van het overvolle Schiphol, te bereiken.

Is het invoeren van zo'n verkeersverdelingsregel haalbaar? Hoogleraar lucht- en ruimterecht Pablo Mendes de Leon van de Universiteit Leiden denkt van wel. "Het verkeersverdeelsysteem Schiphol-Lelystad is juridisch gezien mogelijk via regelgeving van de EU."

Het ministerie van infrastructuur laat weten dat de verkeersverdelingsregel, die eerder ter consultatie aan belanghebbenden is voorgelegd, nu verder wordt uitgewerkt. De verwachting is dat de regel 'op korte termijn' aan de Europese Commissie kan worden voorgelegd. Dan wordt ook meer bekend over de uiteindelijke inhoud.

Lees ook:

Lelystad bruist van de energie. Er komen hotels, de jachthaven is volop in ontwikkeling, bedrijven tonen interesse. Maar alles hangt samen met het vliegveld in Lelystad: dat moét op tijd open. Vertraging of uitstel kán gewoon niet.

Met stillere vliegtuigen zou je vaker op Lelystad kunnen vliegen. Maar de overheid sust: afspraak is afspraak.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden