Lelystad Airport ziet groeikansen werkgelegenheid

Het ontlasten van Schiphol, zoals minister Eurlings voorstelt, is goed voor de economie in Lelystad. Niet iedereen is even optimistisch.

De gemeente Lelystad is opgetogen over de voorzet van minister Eurlings van verkeer. Het kwakkelende Lelystad snakt naar een economische impuls. De afhandeling van chartervluchten door Lelystad Airport zou een forse oppepper betekenen. De werkloosheidscijfers zijn hoog. „De gemeente telt 11 procent werkzoekenden”, weet betrokken wethouder Jan de Vries. Dat is ruim boven het landelijk gemiddelde van ongeveer 5 procent.

De gemeente schermt met een onderzoek naar de werkgelegenheidseffecten, mocht Lelystad Airport tot volle ontwikkeling komen. Het onderzoek waar de gemeente zich op baseert, is van de Kamer van Koophandel (KvK) en van Buck Consultants International. „Uitgerekend is dat 1 miljoen passagiers goed zijn voor 1000 banen”, zegt een woordvoerster van de KvK.

De werkgelegenheidseffecten zijn opgesplitst in directe banen als douaniers, grondpersoneel en tax free-medewerkers en indirecte banen bij bijvoorbeeld toeleveranciers. De KvK: „Bij 4 miljoen passagiers komen we uit op 5 tot 6000 banen.” Vier miljoen reizigers is het plafond dat de gemeente stelt.

Hoogleraar luchtvaarteconomie Jaap de Wit heeft zo zijn twijfels over de ’ophoogfactor’ in het onderzoek. Volgens hem is weinig rekening gehouden met soort vluchten. „Het aanbod bepaalt het economische belang van een luchthaven voor de regio. Low cost carriers bijvoorbeeld dragen daar maar minimaal aan bij in vergelijking met de zakelijke markt.”

De Kamer van Koophandel in Lelystad denkt niet dat het uitsluitend afhandelen van vakantievluchten nadelig uitpakt. „Er zijn genoeg zakenlieden die een charter nemen.” Daarnaast denken de gemeente en ondernemers dat van een luchthaven met internationale allure een zuigwerking uitgaat. „Een attractief vestigingsklimaat draagt ook bij aan de werkgelegenheid”, aldus de KvK.

De bevolking van Flevoland is volgens een recente peiling verdeeld. Als het extra werkgelegenheid opbrengt, is een kleine meerderheid voor. Tegenstanders van de uitbreiding, verenigd in de Verontruste Inwoners van Flevoland (VIVF), wijzen echter op een bezwaar. De meeste nieuwe banen gaan volgens de VIVF naar de ruim 3600 Flevolanders die nu al op Schiphol werken. ’Gebakken lucht’, luidt hun reactie.

Een van de voorwaarden die Lelystad aan het vliegveld stelt, gaat uit van maximaal 4 miljoen passagiers. De andere zijn: Geen vliegtuigen over de stad, een goeie afwikkeling van het verkeer.

En dat uitbreiding past binnen de kaders van het Planologische Kernbeslissing uit 2004, waarin ondermeer natuurbehoud en geluidsoverlast aan bod komen.

Wethouder De Vries, die de luchthaven in zijn portefeuille heeft, wil niet tornen aan de voorwaarden. Mocht echter de gemeenteraad de economische belangen laten prevaleren, dan zijn die ook weer niet heilig, geeft hij toe.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden