Lekker spoorfietsen op een oud lijntje

reportage | Ondernemer Chris Rijff aast op 7 km spoor van ProRail

STIELTJESKANAAL - Massa's grind, spoorstaven, dwarsliggers en een oude spoorbrug. Geen beginnen aan als ProRail dat allemaal moet saneren, begrijpt Chris Rijff. De ondernemer en spoorfanaat uit Hilversum staat in het Drentse Stieltjeskanaal op de spoorlijn waar hij zijn oog op heeft laten vallen. 7 kilometer tussen Nieuw-Amsterdam en Schoonebeek, ooit gebruikt om olie uit Schoonebeek naar Pernis te vervoeren, nu te koop gezet door ProRail tegen elk aannemelijk bod. Omdat, inderdaad, de spoorbeheerder een dure sloop probeert te voorkomen. Een bouwploeg is vandaag wel net bezig een overweg uit het lijntje te halen dat al lang is afgekoppeld van het hoofdspoor Zwolle-Emmen.

Een beetje ondernemer maakt er wat van, moedigt ProRail in een verkoopvideo aan. Een paardrijroute, een filmlocatie, een lange strook met bloemen, bijen en planten.

Rijff wil gaan spoorfietsen. De verhuur van speciale vehikels die over rails kunnen zou een mooie toeristische trekpleister zijn. En nog een verantwoorde business ook, want Rijff wil medewerkers charteren via Drentse gemeentelijke WMO-loketten. Hij weet zeker dat er geld mee te verdienen is, ook in deze tamelijk afgelegen regio.

Dat geld wil de geboren Fries gebruiken voor herstel van het Dokkumer Lokaaltje, het beroemde spoor tussen Leeuwarden en Anjum waar in 1997 de laatste trein over reed. Als voorzitter van de Stichting Noord-Friesche Lokaal Spoorwegmaatschappij ijvert Rijff al jaren voor herstel. Terugkeer van het Dokkumer Lokaaltje zou in zijn ogen het toerisme in Noord-Oost Friesland een grote impuls geven.

Drie jaar geleden zette Rijff zijn zinnen op een van de allerlaatste stukjes van het Dokkumer spoor dat er nog lag, 4,5 kilometer tussen Jelsum en Stiens. Ook daar wilde hij gaan spoorfietsen. Maar achter zijn rug om ruimde ProRail het stuk op. "Ze hebben later wel excuses gemaakt. Maar in Friesland kunnen we dus niet fietsen."

Je zou denken: Geef zo'n man het spoor in Drenthe. Rijff heeft zelfs al een eerste spoorfiets laten maken. Eerdaags rolt de fiets van de band. "Wij zijn startklaar."

Maar zo eenvoudig gaat het niet. Volgens ProRail hebben zich twintig potentiële kopers gemeld, de meesten uit plaatsen aan het spoor. Wie het zijn en wat ze willen, daarover doet het bedrijf geen mededelingen. Aan Rijff schrijft ProRail dat kopers die het totale traject plus toebehoren willen hebben de voorkeur genieten en dat het proces van inventarisatie en beoordeling enkele maanden in beslag zal nemen.

Ginus Meiringh uit Stieltjeskanaal kijkt uit op het oude oliespoortje. Hij kan zich niet voorstellen dat er zoveel belangstelling is. "Niemand trapt hier in." Meiringh ziet veel beren. Er zijn wel verschillende toeristische bestemmingen in de buurt, bijvoorbeeld het nieuwe Koning Willem-Alexander kanaal, een smalspoormuseum in Erica en het Van Gogh-huis in Veenoord, waar de beroemde schilder woonde en werkte. Maar al die attracties liggen niet aan de spoorlijn, en het stuk Nieuw-Amsterdam-Schoonebeek is ook nog eens een recht stuk. "Je kunt er geen rondje op rijden." Het lijntje is hier en daar doorgesneden en er zal ook wel olie in de grond zitten. "En ProRail is wel zo glad, die zorgen er wel voor dat ze daarop niet meer te pakken zijn." Spoorfietsen, zoals Chris Rijff wil? Meiringh moet er niet aan denken. "Met een trapfiets op zo'n stukje rails. Ik kan mij er niks bij voorstellen. Wij zijn Drenten, wij zijn daar te nuchter voor."

undefined

Verkoop is niet uniek

ProRail kan grond dat geen functie meer heeft verkopen of tijdelijk verhuren. De staat en de NS hebben in dat geval het eerste recht tot koop. De voorgenomen verkoop van de zeven kilometer in Drenthe is dus niet uniek, al gaat er zelden zo'n lang stuk spoor in de verkoop.

Doorgaans zijn het kleine stukjes die industriegebieden verbinden met hoofdsporen. In Santpoort is zo'n stukje bijvoorbeeld busbaan geworden.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden