Lekker buiten de amuse proeven

Nederland is in rap tempo aan het verculinariseren. Het aantal sterrenrestaurants is hoger dan ooit en er is een hausse aan culinaire evenementen. Van restaurantweken tot buiteneetfestijnen.

Elk zichzelf respecterende stad heeft inmiddels een eigen culinair festival, de provincie barst van de landgoedfairs en markten voor kleinschalige ambachtelijke producten doen het beter dan ooit tevoren. Gezellig met vrienden in de buitenlucht lekker eten en drinken, waarom deden we dat niet al veel eerder? Nu ja, los van het weer dan.

In het buitenland zijn foodmarkets al sinds jaar en dag een begrip, vooral in Azië. Overal zie je dat verschillende eettentjes zich hebben verzameld rond een groot gezamenlijk terras waar het publiek de lukraak links en rechts gekochte etenswaren op kan eten. Een ideale methode voor wie moeite heeft met kiezen, want zo eet je gewoon van alles wat, een visje van meneer A, een sateetje van mevrouw B en een groentepannekoekje van C. Een slim idee. Waarom zou je als restaurant met elkaar concurreren als je door samenwerken juist meer publiek kunt trekken?

De Maastrichtenaren hoef je dat niet uit te leggen, maar die hebben dan ook een reputatie hoog te houden als de meest bourgondische stad van Nederland. Al dertig jaar wordt het Vrijthof elke zomer een weekend lang omgebouwd tot groot openluchtrestaurant. Het Preuvenemint betekent letterlijk een combinatie van 'proeven' en 'evenement'. Het duurde even, maar Amsterdam heeft nu ook een eigen grootscheeps proefevenement. Taste of Amsterdam vindt eind september pas voor de derde keer plaats, maar kan nu al gerekend worden tot een van de grootste culinaire buiteneetfestijnen van het land. Het concept is afkomstig uit Londen en is intussen geëxporteerd naar twaalf steden over de hele wereld. Ook hier is het principe een groot openluchtterras omringd door restaurants in tentvorm. Elk restaurant serveert drie kleine gerechtjes, qua formaat iets tussen een amuse en een voorgerecht in. Per etablissement worden er op die manier in drie dagen tijd 7500 bordjes uitgeleverd, en dat zijn uiteraard verantwoorde designwegwerpbordjes.

Logistiek een helse klus. Chef-kok Marcel de Leeuw blijft er vrolijk onder. Hij ziet het als een kans om zijn gloednieuwe restaurant in het Mint Hotel onder de aandacht te brengen. "In het restaurant heb ik 34 koks, in het Amstelpark staan we met z'n drieën." De keuze van de gerechten is helemaal vrij, maar moet volgens De Leeuw wel voldoen aan drie kenmerken: "Iets wat er mooi uitziet, je eigen identiteit toont, maar voor het publiek wel redelijk herkenbaar is. Duif zou ik bijvoorbeeld niet zo snel doen, dat is te extreem. Ik heb gekozen voor zachtgegaarde kalfswang, dat vind ik nou echt een lekker stukje vlees." Zijn patissier Paul Stoop heeft het voor de dessertkeuze een stuk experimenteler aangepakt, met zijn bramen op een 'potgrond' van macadamianoten met zwarte kardemom en een spekje van yuzu.

Restaurant Toscanini's houdt het op eenvoudige, pure smaken. Chef-eigenaar Leonardo Pacenti is Taste-veteraan: "Ik zeg elk jaar nee, maar ja, de keuken vindt het zo leuk om mee te doen. Publiciteit hebben wij niet nodig, we doen het puur voor de lol." Hij kan smakelijk vertellen over de speenvarkens die hij het eerste jaar serveerde. "Dat doe ik nooit meer. Het was echt nachten doorwerken en toch was ik steeds uitverkocht." Intussen is hij beter georganiseerd. Dit jaar liet hij zich inspireren door een gerecht dat hij ooit at in een Baskisch restaurant in de Dominicaanse republiek. "Zo'n tentje waar je met je voeten in de zee zit te eten. Ze hadden een gerecht met tomaat, ui en kabeljauw, en daar denk ik nu nog steeds aan terug." Hij serveert het zelf met Sardijns muziekbrood (pane carasau), een soort schotsen van ultraknapperig deeg.

Chef Peter Scholte van toetjesrestaurant Sucre doet ook voor de derde keer mee, maar bij hem is publiciteit wel degelijk een reden. "Het werkt echt. Mensen leren je op die manier kennen, en komen daarna eten in je restaurant. De vorige keren waren we na Taste twee maanden lang volgeboekt." En dat kan hij wel gebruiken, zeker nu hij net is verhuisd naar een groot nieuw pand aan het Vondelpark. Waar hij overigens ook hartige gerechten aanbiedt. Voor Taste koos hij voor twee desserts, een proeverij van chocola en een mini-cheese cake met frambozenyoghurtsorbet met een toefje citroentijm. Geserveerd met een miniglaasje witte dessertwijn. "Dit jaar is het nieuw om bij elk gerecht ook een bijpassende wijn aan te bieden. Juist die wijn-spijscombinaties zijn voor ons natuurlijk heel leuk om te doen." Miniglaasjes hoor, haast de organisator zich toe te voegen. Het is niet de bedoeling om mensen dronken te voeren. Het moet een ontmoetingsplek zijn waar iedereen zoveel mogelijk rondloopt om overal verschillende dingen uit te proberen.

Eetfestijn Taste of Amsterdam...
Taste of Amsterdam wordt gehouden van donderdagavond 22 tot en met zondag 25 september 2011 in het Amstelpark in Amsterdam.

Kaarten kosten €12,50 in de voorverkoop via de website, €17,50 aan de kassa. Deelnemende restaurants: Blauw, Sucre, Fifteen, Bagna Cauda, Bolenius, Gustavino, Toscanini, Momo, Mint Hotel en Hoofdstad Brasserie. De gerechtjes variëren in prijs van €3,75 tot €8,75, maar dienen betaald te worden in zogeheten florijnen. Een florijn kost €1,25 en kan worden gekocht bij de kassa of de mobiele verkopers. Terugwisselen kan niet. Bij diverse product-exposanten kan overigens wel gewoon met euro's worden betaald.

Week van de Smaak

Tal van activiteiten in heel Nederland in de week van 1 tot en met 9 oktober, met een bijzondere rol voor smaakhoofdstad Groningen.

Info: www.weekvandesmaak.nl

Eten & Drinken

Van 9 tot en met 11 december wordt in het Rotterdamse Ahoy het grootste restaurant van Nederland gecreëerd waar vijftien topchefs aan de slag gaan. Daarnaast zijn er diverse landen- en themapaviljoens waar allerhande workshops en proeverijen plaatsvinden. Verder is er ook een uitgebreide markt vol wijn, kaas, truffels, koffie, thee, pannen en messen. Info: www.etenendrinken.nu

Festival DAG HAP

Festival gewijd aan duurzaam voedsel voor de stad, drie weekenden lang tussen 30 september en 16 oktober op het braakliggende Erasmusveld in Den Haag. Een tijdelijk restaurant serveert stadsduif, duinschaap en zeesla. Er wordt bier gebrouwen van slootwater, er zijn diverse muziekoptredens en afvalarchitecten maken bijzondere kunstwerken. Op 15 oktober is er een Groen-ruilmarkt voor zelfgekweekte groente en fruit maar ook kookboeken en tuingereedschap. Info: www.foodprint.stroom.nl

De Vegetarische Restaurantweek

Deelnemende restaurants in heel Nederland (juist ook niet-vegetarische) serveren van 3 tot en met 9 oktober een speciaal vegetarisch driegangenmenu met gratis voorgerecht. Info: www.devegetarischerestaurantweek.nl

Puur Restaurantweek

Deelnemende restaurants in heel Nederland serveren tussen 14 en 20 november een speciaal 'Puur Menu' waarbij biologisch, Fairtrade en duurzame vis centraal staan.

Meer culinair vermaak in het land
Info: www.puurrestaurantweek.nl

Tussen de restaurants door worden er in het Amstelpark ook tal van proeverijen, demonstraties en workshops georganiseerd. Er is een Kooktheater, een Wijntheater, een Biertheater en een Kookschool, waar je bijvoorbeeld taart kunt leren bakken van Cees Holtkamp.

... van wijntheater tot hetepepersausjes
Diverse bekende merken presenteren er hun producten, maar er is ook een markt waar kleine producenten de kans krijgen om zich te laten zien. Alles tussen Hoeksche chips uit Zeeland en olijfolie uit Palestina, van koekjes tot truffeldelicatessen, van noga tot hetepepersausjes. En niet te vergeten de hartige taartjes van de Pieman en de bijzondere ijsjes van Professor Grunschnabel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden