Leidinggevende? Rooster? Pauzes?

Buitenlandse uitzendkrachten op Schiphol lopen honderden euro's per maand mis

Bruin water uit de kraan en schimmel op de muren. In het huis in Beverwijk, dat is geregeld door het uitzendbureau, wonen ze met vijftien man en slapen ze met vier mensen op een kamer. Op het werk is geen leidinggevende, geen rooster en zijn er weinig pauzes. Veel Britten die via het bedrijf Flexcargo een baantje kregen op Schiphol, hadden iets anders voor ogen toen ze besloten naar Nederland te komen.

Een avondje stappen in Amsterdam zit er niet in, als je pas een paar uur voordat je moet werken - en dat kan ook 's nachts zijn - wordt opgeroepen. Misschien dat er iets over de oproepbasis in het contract stond, maar de verbintenis was in het Nederlands. De buitenlandse arbeiders zetten 'blind' een handtekening.

De cao-politie van de FNV hoorde al jaren geruchten over onderbetaling in de vrachthandeling op Schiphol en heeft nu de ervaringen van de voornamelijk Britse en Poolse uitzendkrachten met Flexcargo onderzocht. Hieruit blijkt dat in de dure nachtelijke uren de uitzendkrachten nauwelijks meer betaald kregen dan het wettelijk minimumloon.

Veel buitenlandse uitzendkrachten bouwen ook geen pensioen op, ontvangen geen onregelmatigheidstoeslagen en krijgen veel periodieken niet. Ze lopen honderden euro's per maand mis, stelt FNV. De vakbond gaat morgen Schiphol oproepen om uitzendbureaus die zo met hun personeel omgaan te weren van de luchthaven.

"In de concurrentiestrijd om zo goedkoop mogelijk personeel vracht te laten lossen, ontstaan praktijken als deze", vertelt Cihan Ugural van de FNV. "Schiphol hanteert de 'Code Goed Opdrachtgeverschap' waarin staat dat iedereen op de luchthaven zich aan de cao's en wet moet houden. Dat moet dan ook gebeuren."

Naast onderbetaling is er nogal wat mis met de huisvesting. Een groot aantal uitzendkrachten woont in huizen van BenN Vastgoed, een zuster-bv van Flexcargo. De buitenlanders klagen over de staat van het pand, gebrek aan privacy en het voortdurende toezicht. Er hoeft maar iets niet naar de zin te gaan, en de bewoners ontvangen een boete van de verhuurder. Bijvoorbeeld bij geluidsoverlast, bij ontvangst van bezoek en ook als er te veel elektriciteit wordt gebruikt, meldt FNV.

"De slechte huisvestingsomstandigheden en intimiderende houding van de verhuurder annex uitzendbureau maken de situatie mensonterend", vindt de vakbond. "Uitzendkrachten durven hun mond niet open te doen uit angst hun huis en baan te verliezen. Hier moet een einde aan komen." Vandaar ook de rapportage van de FNV.

Volgens de vakbond krijgen uitzendkrachten die via het uitzendbureau bij DHL Express werken in een aantal gevallen geen pauze tijdens het werk, en zit er te weinig rusttijd tussen de verschillende diensten.

Roosters worden bovendien veel te kort van tevoren meegedeeld, terwijl in de cao staat dat roosters ten minste tien dagen van te voren bekend moeten zijn. De verschillen met vaste werknemers zijn groot, vertelt Ugarul. "Zij worden prima behandeld. Een vaste werknemer krijgt ook bedrijfskleding. De uitzendkrachten van Flexcargo moeten daar 150 euro voor betalen." Morgen vertelt een uitzendkracht op de luchthaven zijn verhaal, waarna de FNV een witboek overhandigt aan Schiphol. En dan? Ugural: "Als het nodig is, nemen we juridische stappen".

Flexcargo zegt zich niet te herkennen in de geschetste praktijk en ook geen contact te hebben gehad met de vakbond hierover. "De door ons ingehuurde huisvesting is uitstekend op orde", aldus het bedrijf. "Wij nodigen het FNV dan ook uit om deze met eigen ogen te komen bekijken."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden