Lego ziet toekomst in robotlego en duurzame steentjes

De 'Lego Batman Film' was vorig jaar een groot succes. Beeld AP

De omzet en winst van Lego daalden in 2017. Een klein deukje voor het sterkste speelgoedmerk ter wereld, dat echter zonder enige schroom meegaat met de (digitale) tijd.

Groei is niet onvoorwaardelijk. Ook niet bij de fabrikant van speelgoed dat echt iedereen kent: Lego. Voor het eerst in dertien jaar tijd daalden afgelopen jaar de omzet en de winst van het Deense familiebedrijf achter de gekleurde bouwstenen. 

Vanuit de Deense plaats Billund – door Lego op de kaart gezet – presenteerde Niels Christiansen vandaag de jaarcijfers van de speelgoedfabrikant. De topman van Lego was niet blij: “Het was een lastig jaar en onderaan de streep zijn we niet tevreden met de resultaten.” Maar, voegde Christiansen toe: “We eindigden 2017 een stuk beter dan hoe we het jaar begonnen. De verkopen groeiden in december en Lego stond hoog op de verlanglijstjes van kinderen, met de feestdagen. We startten 2018 in vorm.”

Reorganisatie

Volgens de Lego-top zijn de tegenvallende resultaten te wijten aan de veranderingen die het bedrijf in 2017 doorvoerde. Na dertien jaren van groei was de onderneming te groot en te log geworden, dus ging het mes in de organisatie. Er werden 1400 banen geschrapt en de nog maar acht maanden zittende topman Bali Padda uit Engeland werd vervangen door - gewoon weer - een Deen: Christiansen. 

Vooral de eerste maanden van 2017 waren lastig voor Lego. Verkopen in de Verenigde Staten en Europa vielen tegen. In de loop van het jaar wist Lego de stijgende lijn te pakken te krijgen, geholpen door het succes van de Lego Batman Film in het voorjaar. De directe opbrengsten daarvan waren voor Warner Bross, dat Lego riant betaalt om de naam van het speelgoedmerk te mogen gebruiken. De film, met in Nederland gesproken hoofdrollen voor Gerard Ekdom en Katja Schuurman, leverde wereldwijd 250 miljoen euro en heel veel aandacht op.

Zulke filmthema’s zijn als de kip met de gouden eieren voor het Deense speelgoedbedrijf. Zo behoort Lego Star-Wars tot de bestverkopende thema’s. Lego City is nog altijd het populairst onder kinderen. En ook Friends, het thema speciaal ontwikkeld voor meisjes, presteerde vorig jaar erg goed,  zo vertelde commercieel directeur Julia Goldin met enige trots in haar stem.

De verkopen van legostenen, poppetjes en figuren als de Lego Ninjago bleven vorig jaar gelijk, volgens Christiansen het bewijs dat Lego nog onverminderd populair is. De opbrengst van die stenen viel alleen iets tegen en kwam uit op 4,7 miljard euro, ten opzichte van 5 miljard een jaar eerder. De nettowinst daalde met liefst 17 procent tot ruim een miljard euro, deels te wijten aan de reorganisatie. Toch riep de Britse organisatie Brand Finance Lego vorig jaar 'gewoon' uit tot het grootste en sterkste speelgoedmerk ter wereld, en liet daarmee onder meer Barbie achter zich.

Lees verder onder de foto

Vernie de Robot, Lego's nieuwste vondst. De legobot is bestuurbaar met een smartphone of tablet. Beeld AP

Hoewel het bij Lego alleen nog maar om de bouwsteentjes en alle poppetjes daaromheen draait - pretparken, films en spelletjes werden bijvoorbeeld de deur gewezen - gaat het bedrijf met de digitale tijd mee. Vorig jaar werd Lego Boost op de markt gebracht: daarmee bouwen kinderen een robot van legosteentjes, die daarna bestuurbaar is via een applicatie op een smartphone of tablet. Ook sloot het bedrijf een partnerschap af met Tencent, een van China’s grootste internetbedrijven, om samen het merk Lego verder te digitaliseren. Die samenwerking biedt Lego direct een extra ingang op de groeiende Chinese markt. 

En ook op het gebied van duurzaamheid zit Lego niet stil. De speelgoedfabrikant maakte bekend dit jaar de eerste onderdeeltjes - heel toepasselijk boompjes en plantjes - gaat maken van bioplastic. Anno 2030 moeten alle steentjes met het duurzame plastic gemaakt worden, al Lego's fabrieken draaien naar eigen zeggen al op groene stroom. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden