Leger scooterbezorgers in Chinese steden houdt de economie draaiende

Zoevend op scooters rijdt er elke dag een klein leger aan bezorgers door China's grote steden. Deze voetsoldaten van China's nieuwe economie zijn vrijwel allemaal migrantenarbeiders uit economisch minder ontwikkelde provincies. Voor een spotprijs bezorgen ze de online aankopen van de groeiende stedelijke middenklasse, die met haar koopgedrag op de websites van e-commercegiganten als Alibaba en Jingdong de Chinese economie draaiende houdt.

De beste tijd om een bezorger te spreken is als hij even kan bijkomen bij een vast bezorgpunt, waar klanten zelf hun bestelling komen ophalen. Die punten vind je rond universiteiten, maar ook in buurtwinkeltjes verspreid over de stad. Indrukwekkende hoeveelheden pakketjes worden even van de scooter gehaald en liggen uitgestald op de stoep.

De 22-jarige Xiao Zhixiang is al vanaf 's ochtends zeven uur op pad om zijn dagelijkse 150 pakketten te bezorgen. Hij komt uit Anhui, een van China's armste provincies. Xiao doet dit werk nu een jaar. "Het is ontzettend vermoeiend", zegt hij. "Ik ben op z'n vroegst zeven uur 's avonds klaar met bezorgen, vaak een stuk later." Toch is hij ook over zijn baan te spreken: "Ik ben de hele dag zelf op pad. Het is heel vrij."

Bezorgers verdienen naar Chinese standaarden redelijk. Als je voor een bekend bezorgbedrijf werkt, verdien je zo'n 5000 yuan (700 euro) per maand, plus een gratis slaapplek. De snelste bezorgers verdienen de helft meer. "Maar die zijn dan ook elke dag halfdood", merkt Xun Kai (23) op. De magere jongen met levendige ogen is zelf nog maar een maand in Shanghai. Hij studeerde milieustudies aan een universiteit in het zuiden van China. Maar na zijn afstuderen merkte hij dat daar geen werk in te vinden was. Noodgedwongen kiest hij nu voor een ongeschoolde baan. "Goedkope arbeid. Daar draait alles hier op", verzucht hij.

Maar ook goedkope arbeid wordt steeds duurder. De laatste vijf jaar stegen de salarissen van migrantenarbeiders met gemiddeld 13 procent per jaar. Dat komt doordat China's ogenschijnlijk onuitputtelijke hoeveelheid arbeiders aan het opdrogen is. Het aandeel van de bevolking dat werkt is aan het krimpen, terwijl er een overschot aan hogeropgeleiden is, groeien tegelijkertijd de arbeidstekorten in de dienstensector en fabrieken. Dit zorgt ervoor dat arbeiders sneller vertrekken als ze het niet naar hun zin hebben. Ze vinden toch wel weer wat nieuws.

Cheng Tian, een 20-jarige bezorger, denkt erover om binnenkort te stoppen. "Bijna iedereen wil weg", zegt hij. Zelf is hij vooral boos over de volgens hem onterechte boetes die hij krijgt. "Ik trek het niet meer. Laatst ging er 450 yuan van mijn salaris af omdat iemand een maand nadat ik het pakje had bezorgd opeens belde dat hij het nooit had gekregen."

Hoe lang China's goedkope en efficiënte bezorgsysteem een cruciale rol kan blijven spelen in de spectaculaire groei van de e-commercesector is nog onduidelijk. De duizenden bezorgbedrijven hebben last van een moordende concurrentie en stijgende personeelskosten. Maar voor nu is de sector een lichtpunt voor de Chinese leiders, die een consumptiegerichte economie proberen te ontwikkelen die minder afhankelijk is van export en investeringen. Daarvoor hebben ze de honderdduizenden jonge mannen op hun scooters hard nodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden