Opinie

Leg plezierbellen in auto aan banden

null Beeld ANP
Beeld ANP

De Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid (SWOV) heeft een gedegen inventarisatie en analyse gemaakt van gevaarlijke gedragingen in het verkeer en de mogelijkheden deze door verkeershandhaving te beïnvloeden. Trouw besteedde vrijdag aandacht aan het onderzoeksrapport getiteld 'Herijking speerpunten van de regionale verkeershandhavingsteams'.

Roeland de Korte | jurist verkeersrecht

Mobiel bellen tijdens het autorijden is zeker een gevaarlijke gedraging in het verkeer. Het is daarom een goede zaak dat de wetgever in 2002 heeft bepaald dat het verboden is om tijdens het rijden in een auto mobiel te bellen, terwijl de bestuurder zijn telefoon vasthoudt: het zogenaamde handheld bellen. Echter, de SWOV stelt in het genoemde rapport voor om nu ook het handsfree bellen in een auto te verbieden.

Dit voorstel van de SWOV is niet realistisch. In deze tijd van communicatie en informatie is bereikbaarheid een must. Iedere bestuurder van een personenauto of chauffeur in het beroepsvervoer moet kunnen bellen en gebeld kunnen worden. Veel zakelijke gesprekken worden immers in- en vanuit een auto gevoerd.

Ik ben het niet eens met de conclusie van het SWOV dat bellen in een auto, op welke manier dan ook (dus ook handsfree), per definitie gevaarlijk is. Er zijn genoeg bestuurders zowel in het personenvervoer als in het beroepsvervoer, die heel goed de balans kunnen vinden tussen enerzijds verantwoord handfree bellen en anderzijds goed (blijven) opletten op wat er op de weg en in het verkeer gebeurt.

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de bestuurder tijdens het rijden voortdurend handsfree belt - dat leidt de aandacht voor de weg en het verkeer te veel af.

Het is dan ook te overwegen om in alle auto's een technische voorziening (een slot) aan te brengen, die er voor zorgt dat de bestuurder slechts gedurende een beperkt aantal minuten handsfree kan bellen. Ik wil voorstellen dat het toegestane aantal minuten om handsfree te bellen afhankelijk is van de aard en het doel van het te voeren gesprek. Bestuurders in een personenauto of in het beroepsvervoer moeten langer kunnen bellen voor het voeren van een zakelijk gesprek dan een bestuurder van een personenauto, die een gezellig privégesprek met een familielid of een kennis wil voeren.

Het gaat te ver om het handsfree bellen in een auto te verbieden, zoals de SWOV voorstelt, omdat het een risico inhoudt voor de verkeersveiligheid. Immers, ook het autorijden op zichzelf is een risico voor de verkeersveiligheid.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden