Leg motivatie van leraar ook onder de loep

De rijkspedagogen (onderwijsinspectie) melden dat de gemiddelde scholier moeilijk te motiveren is (Trouw, 17 april). Deze opvatting is echt flauwekul.

Het is wel zo dat de huidige pedagogiek amper aandacht heeft voor intrinsieke motivatie. In deze opvatting is leren een proces dat vanuit de leerling gezien, slechts van buiten naar binnen gaat, de pedagoog lepelt de kennis bij de scholier naar binnen. Terwijl leren ook een proces is dat van binnen naar buiten gaat. We hebben zelf in het onderwijs aan drop-outs (Marokkanen, skinheads) een curriculum van motivatieontwikkeling gemaakt dat uitstekend werkte. Tachtig procent van de leerlingen raakte gemotiveerd en stroomde door.

Je kunt de motivatie van scholieren ook aanspreken, activeren, uitdagen. Motivatie is prima te leren. Ook is het zo dat gebrek aan motivatie vanuit leraren wordt overgedragen aan leerlingen. Hoeveel leraren zijn nog werkelijk gemotiveerd? Ik schat minder dan de helft. Leraren weten zelf ook vaak niet hoe het motiveren van zichzelf in elkaar zit, ze hebben dat nooit geleerd, je kunt het ze eigenlijk niet kwalijk nemen. Net als de onderwijsinspectie. De laatste senior-rijkspedagoog die ik sprak vertelde dat die ook maar gestuurd werd. Maar als je niet weet hoe motiveren in elkaar steekt kun je toch beter je mond houden? En bij jezelf te rade gaan in plaats van de eigen beperkte motivatie te projecteren op gemiddelde scholieren?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden