Onderwijs

Leerlingen speciaal voortgezet onderwijs moeten examens doen, maar krijgen wel extra ruimte

Minister Arie Slob (onderwijs) tijdens een spoeddebat over de examens in het voortgezet speciaal onderwijs. Beeld ANP
Minister Arie Slob (onderwijs) tijdens een spoeddebat over de examens in het voortgezet speciaal onderwijs.Beeld ANP

Ondanks grote weerstand van de Tweede Kamer houdt onderwijsminister Arie Slob voet bij stuk: de college-examens in het voortgezet speciaal onderwijs gaan door. ‘We willen dat alle leerlingen een valide diploma krijgen’, zei hij woensdag tijdens een spoeddebat. ‘Juist daarom heb ik deze keuze gemaakt.’

In de coalitie bestaat onenigheid over de eindexamens in het voortgezet speciaal onderwijs (vso), waar een zeer diverse groep van autistische kinderen tot kinderen met een fysieke handicap gebruik van maakt. Deze leerlingen doen geen ‘normaal’ centraal schriftelijk eindexamen maar staatsexamens, die bestaan uit een schriftelijk deel en mondeling deel op school (de college-examens). Door de coronacrisis komt het schriftelijke deel te vervallen. Maar Slob wil dat vso-leerlingen wel de college-examens doen. Omdat deze groep in de loop van hun schooltijd geen schoolexamens maakt, is dat volgens hem de enige garantie op een ‘valide’ diploma.

Kamerleden Paul van Meenen (D66) en Michel Rog (CDA) zijn het daar niet mee eens. Zij vinden het oneerlijk dat leerlingen in het vso wel examens moeten afleggen, terwijl leerlingen in het regulier onderwijs straks een diploma krijgen op basis van eerdere resultaten, namelijk de schoolexamens. Vso-leerlingen verdienen eenzelfde soort regeling, vinden Van Meenen en Rog, ook al maken zij geen schoolexamens. Zij zijn juist extra kwetsbaar en kampen in deze periode vaak met mentale problemen. Een motie van de Kamerleden kreeg vorige week veel bijval in de Kamer.

Een vierde herkansing

Slob wil daar niet in meegaan. Hij wil het diploma niet ‘zomaar weggeven’, maar deed wel wat water bij de wijn. Leerlingen in het speciaal onderwijs krijgen meer tijd en ruimte om hun diploma te behalen, zei hij. Ze krijgen een vierde herkansing en de rest van het jaar de tijd om hun schooljaar af te ronden. Eerder krikte Slob het aantal herkansingen al op van één naar drie.

Ook wil de minister ervoor zorgen dat leerlingen alvast aan hun vervolgopleiding kunnen beginnen als ze nog niet helemaal klaar zijn, zei hij. Hij komt daarmee tegemoet aan een oproep van D66 en CDA, die wezen naar het voorbeeld van het VMBO Maastricht, waar leerlingen in 2018 door wanbeleid van het schoolbestuur in de knel kwamen. Zij kregen tot januari de tijd om hun diploma alsnog te behalen, maar mochten tegelijk al met hun vervolgopleiding beginnen.

Slob kreeg de afgelopen tijd uit verschillende hoeken de kritiek dat hij vooral aandacht voor het reguliere onderwijs had en zich te weinig uitliet over het speciaal onderwijs. “Er is een klein beetje het beeld ontstaan dat ze er niet bij hoorden”, erkende de minister. “Maar iedereen die mij kent, weet dat deze leerlingen in mijn hart zitten. Ik zeg met klem: er is geen onderscheid gemaakt tussen reguliere leerlingen en leerlingen in het speciaal onderwijs. We willen dat iedereen een valide diploma krijgt.”

Lees ook:

Uitzonderlijk en ingrijpend: eindexamen van de baan

Het centraal eindexamen is van de baan. Alleen het cijfer van het schoolexamen telt voor het diploma. Heeft dat invloed op de kwaliteit?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden