Leerkrachten willen meer tijd inruimen voor cultuur

AMSTERDAM - Hoewel de zaakwaarnemers altijd klaagden over de lawine aan ellendige bureaucratische regels die Zoetermeer over het onderwijs uitstortte, is het in de praktijk soms nog moeilijk om concrete knelpunten aan te wijzen. A. van Velzen, rector van het St. Odolphus Lyceum in Tilburg: ,,Ik zou er eerst eens rustig over na moeten denken, en dan kom ik vast wel op iets.''

J. Ketel van het Vossius gymnasium in Amsterdam weet wél een belemmering die nodig opgeruimd moet worden. De lessentabel van de basisvorming -de eerste jaren voortgezet onderwijs- is door Zoetermeer en de politiek zodanig 'dichtgeregeld' dat voor de eigen opvattingen van een school nauwelijks nog plaats is. ,,Als we daar vrijer mee om kunnen gaan, dan zouden wij meer tijd inruimen voor de cultuur, want daar komt het nu veel te weinig van.''

Albert Hottinga van basisschool De Horizon in Amstelveen is blij met de bestedingsvrijheid die hem is toegezegd. Die zal een eind maken aan het vermaledijde 'oormerken' van bedragen. ,,Ik krijg bijvoorbeeld geld voor nascholing dat ik graag aan iets anders uitgeef, omdat wij hele jonge leerkrachten hebben die net van de opleiding zijn. Maar dat mag nu dus niet.''

En het moet ook afgelopen zijn met de vergaande bemoeienis van de inspectie, vindt Hottinga. ,,Nog niet zo lang geleden waren inspecteurs terughoudend, en stond alles in het teken van overleg. Maar nu komen hier mensen zonder onderwijservaring je vertellen dat je onderwijs 'adaptief' moet zijn. Laten ze zich alsjeblieft beperken tot de resultaten en de mening van de ouders.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden