Leer ze verlangen naar de zee

In Rotterdam zijn twee van de grootste scholen voor middelbaar beroepsonderwijs. Verdeeld over de stad kunnen leerlingen op zo'n negentig plaatsen naar school om een vak te leren. Maar twee zaken breken die scholen op. Ze zijn te groot voor de leerlingen om zich er mee te kunnen identificeren en de kwaliteit is onder de maat. Het Albeda College en het ROC Zadkine zijn in Rotterdam samen goed voor een kleine 20.000 studenten en 3500 personeelsleden. Twee concurrerende scholen die geheel in de tijdgeest van de afgelopen 25 jaar groot en groter moesten worden. Nu hebben twee moedige bestuurders de handen ineengeslagen om te zien hoe het beter kan. De oplossing wordt gezocht in de vorming van zes nieuwe scholen die nadrukkelijk aansluiten op de arbeidsmarkt. Dus een aparte scholen voor de zorg, de techniek, de handel, de horeca enzovoorts. Werkgevers kunnen niet wachten tot het zover is.

Het is ook hoog tijd want er komt een majeure transitie op de arbeidsmarkt aan. Bij tienduizenden zullen de wederopbouw-zestigers de arbeidsmarkt verlaten. Gelukkig kent Rotterdam de jongste bevolking van Nederland, maar ook de slechtst opgeleide. Gaat de nieuwe organisatie ons met dat laatste helpen? Niet zomaar zonder meer. Louter het bestaande aanbod van onderwijs opnieuw organiseren is niet genoeg. Niemand heeft behoefte aan oude wijn in nieuwe zakken. De reorganisatie moet gepaard gaan met een fundamentele herijking van de wijze van onderwijs geven. De transformatie van de media is een lichtend voorbeeld van hoe het werkt.

Clay Christensen is hoogleraar aan Harvard Business School. Hij schreef het leidende boek over innovatie en pleit daarin vurig voor wat hij noemt disruption, wat ik maar vertaal met radicaal ingrijpen. De parallel tussen onderwijs en media is niet toevallig gekozen. Niemand kan ontkennen dat de media van 25 jaar geleden anders zijn dan nu. De grootste veranderingen zijn zelfs van de laatste vijf jaar.

Ook in het onderwijs zien we een dergelijke transitie. Onderwijs wordt in toenemende mate online gegeven. Daar hoeven de leerlingen niet voor naar school. Harvard Business School is zelfs gestopt met hun lessen Accounting omdat de online-modules beter zijn. Dat biedt uitgelezen kansen voor het middelbaar beroepsonderwijs in Nederland.

Als school kun je geld overhouden door online-lessen van een andere school te gebruiken. Dat geld kan dan geïnvesteerd worden in het opdoen van praktijkervaring. Het Scheepvaart en Transport College is een mooi voorbeeld. Leerlingen leren daar niet alleen het vak van stuurman, binnenvaartschipper of kapitein op de grote vaart, ze doen dat op geavanceerde wijze. Maar het belangrijkste is dat ze leren verlangen naar de zee, en dat leer je alleen in de praktijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden