Leek vindt zelden meesterwerken

Het is de droom van iedere kunstliefhebber: een echte Rembrandt of Van Gogh ontdekken op de rommelmarkt. Soms duiken er inderdaad pareltjes op, leert tv-programma 'Tussen Kunst en Kitsch'.

Zo kocht een vrouw op een markt in Bodegraven in 2000 voor 25 gulden een stoel die later een beroemde Rietveld bleek te zijn. Het koopje verkeerde in deplorabele staat, maar was na renovatie 63.500 euro waard. Een jaar eerder kocht een vrouw uit Utrecht - zonder het zelf te weten - een aantal etsen van Rembrandt. Die zaten keurig verpakt in enveloppen in een oud boek dat de vrouw voor een paar gulden op een rommelmarkt had gescoord.

De Amsterdamse fotograaf Don Wijns vond een paar jaar geleden een tekening van Karel Appel op de Noordermarkt. Hij betaalde er 250 euro voor - al weet hij nog steeds niet zeker of het een echte is. "Ik heb het wel gemeld bij de conservatoren van het Cobramuseum in Amstelveen", zegt hij. "Maar ik heb hem nog niet durven laten taxeren."

Zelfs museumdirecteuren slaan soms hun slag op de rommelmarkt. Voor museum 't Schip (over de volkshuisvesting en kunst van de Amsterdamse School) struint Alice Roegholt regelmatig markten af op zoek naar bijzondere gebruiksvoorwerpen, vertelt ze. "Soms vind ik echte pareltjes. Die zijn niet per se veel geld waard, maar passen goed in ons verhaal. Laatst vond ik bijvoorbeeld een prachtig doosje voor ochtendsigaartjes uit de twintigste eeuw. Daar heb ik nog geen euro voor betaald. Maar een beeld van Hildo Krop vind je natuurlijk niet op de markt voor een tientje."

Mark Smit, kunsthandelaar en taxateur in Ommen, acht de kans inderdaad klein dat je als leek een meesterstuk tegenkomt. "Mensen zijn altijd op zoek naar bijzondere ontdekkingen, maar dat komt heel weinig voor", zegt hij. "De eerste particulier die ik mag feliciteren met zo'n bijzondere vondst moet ik nog ontmoeten."

Er is veel kennis nodig om een goede slag te slaan, zegt Smit. Hij weet waarover hij praat: tussen oude fietsen en kleren ontdekte hij ooit een schilderij van Johan Dijkstra, een belangrijke Nederlandse expressionist uit de negentiende eeuw. "Het doek werd op een inboedelveiling aangeboden als Hollandse School van een onbekende schilder", vertelt Smit. "Ik zag dat het van Johan Dijkstra moest zijn en heb het gekocht voor 120 euro. Later bleek het 25.000 euro waard te zijn."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden