Leegloop in leiding bij Twitter

Beeld REUTERS

Vier leidinggevenden bij Twitter hebben ontslag genomen. Het gaat onder meer om de eindverantwoordelijken voor HR, productontwikkeling en de wereldwijde verspreiding van Twitter. Dat maakte Twitter-topman Jack Dorsey maandagochtend bekend op - uiteraard - Twitter.

De vier, Alex Roetter, Katie Jacobs Stanton, Skip Schipper en Kevin Weil, nemen volgens Dorsey 'een welverdiende pauze". Hij concretiseerde dat niet. De taken worden verdeeld over operationeel directeur Adam Bain en hoofd techniek Adam Messinger.

In zijn verklaring noemt Dorsey de vier vertrekkende CEO's 'fenomenale mensen'. Hij zegt 'verdriet' te hebben over hun vertrek. Volgens bronnen binnen het bedrijf is zeker een topbestuurder gevraagd te vertrekken.

De man die binnen Twitter de populaire 'Vine-filmpjes' (gifjes van zo'n vijf seconden) implementeerde, Jason Toff, kondigde zondag ook zijn afscheid aan. De geruchten zijn dat volgende week twee nieuwe bestuursleden aangesteld die het bedrijf moeten hervormen.

Hoewel Dorsey, in het begin mede-oprichter van Twitter, pas sinds oktober echt aan de touwtjes trekt, heeft hij binnen een paar maanden duidelijk gemaakt dat het helemaal anders moet in het bedrijf. Enkele weken na zijn aanstelling stonden na een reorganisatie al 336 mensen, 8 procent van het personeel, op straat.

Ook opperde Dorsey verschillende vernieuwende initiatieven, zoals het verhogen van het aantal tekens in een bericht (dat hij overigens zelf had ingesteld). Dat is echter nog niet doorgevoerd.

Nu wordt het mes ook gezet in de top van het bedrijf. Alles voor dat ene doel: Twitter moet weer winstgevend worden. Dat kan alleen met een herkenbaar product, zei Dorsey vorig jaar. "Om te weten wat er speelt moet Twitter net zo simpel zijn als uit het raam kijken."

Dat Twitter moet veranderen, is wel duidelijk. Het bedrijf verloor vorig jaar bijna de helft van zijn beurswaarde. Adverteerders zijn kritisch op de dienst, dat er maar niet in slaagt bedrijven aan zich kan binden. Bovendien stappen steeds meer gebruikers over naar andere social media-initiatieven, zoals Snapchat of Instagram.

Nederlandse jongeren haken af
Zo ook in Nederland, zo meldde onderzoeksbureau Newcom maandag. Uit onderzoek onder tienduizend Nederlanders blijkt dat 11 procent van de gebruikers de dienst niet meer gebruikt. Dat zijn voornamelijk jongeren onder de negentien jaar. Van hen haakte bijna de helft van alle gebruikers af.

Twitter is het overigens niet eens met de conclusies van Newcom. Het bedrijf wil geen aantallen geven, maar zegt tegen het ANP dat er meer gebruikers zijn en dat het gebruik stabiel is. "Wel onderkennen we een verschuiving van jongeren naar een iets oudere doelgroep."



Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden