Leasebranche vreest verlies van 3 miljard

De kilometerheffing die het kabinet in rap tempo denkt in te voeren, jaagt de Nederlandse leasemaatschappijen de stuipen op het lijf. „De prijs van onze gebruikte auto’s gaat dalen omdat gelijktijdig de BPM-belasting wordt afgeschaft.”

De BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) maakt 45 procent van de nettowaarde van een nieuwe auto uit. „Als de BPM verdwijnt, worden auto’s goedkoper en dat heeft hoe dan ook invloed op de prijs van tweedehands auto’s”, zegt Berno Kleinherenbrink, directeur van leasemaatschappij Leaseplan.

In het regeerakkoord is afgesproken nog tijdens deze kabinetsperiode de kilometerprijs voor het weggebruik in Nederland te introduceren. De overheid wil, om de operatie zonder extra kosten voor de automobilist uit te voeren, de opbrengsten van de heffing wegstrepen tegen de opbrengsten van de motorrijtuigenbelasting en de BPM.

„De kilometerprijs is op zich een goed idee”, zegt Kleinherenbrink. „Onze klanten hebben er baat bij als de congestie wordt bestreden. Het is te verdedigen als het verkeer doorstroomt.”

Maar gerust zijn de leasemaatschappijen als eigenaren van grote wagenparken met honderdduizenden auto’s er niet op.

„We kunnen de precieze effecten moeilijk berekenen, maar het is zeker dat we er bij in schieten”, zegt Kleinherenbrink. Leaseplan heeft 125.000 auto’s op de weg, en verkoopt jaarlijks 30.000 gebruikte exemplaren.

Leaseauto’s worden nu afgeschreven op basis van een schatting van de restwaarde. „Je weet dan van tevoren wat zo’n gebruikte auto opbrengt, en is er niks aan de hand.” Als de BPM verdwijnt, zullen auto’s onvermijdelijk goedkoper worden. Kleinherenbrink schat dat de leasemaatschappijen al gauw een verliespost van 3 miljard tegemoet kunnen zien.

Bij de Bovag, de vereniging voor de autobranche, maken ze zich niet zo druk. „De afschaffing van de BPM zal niet in één keer plaatsvinden, maar zal geleidelijk worden afgebouwd”, denkt woordvoerder Rob Boon. „Anders wordt heel Nederland in één klap armer.” Gemiddeld wordt een Nederlandse auto zo’n 2000 euro minder waard, is de verwachting. Voor het gehele Nederlandse wagenpark zou de waardevermindering 15 miljard euro kunnen bedragen, blijkt uit onafhankelijke schattingen.

Volgens de Bovag is het ’fictief’ de kilometerheffing in vier jaar in te voeren. „Het is reëler te veronderstellen dat de komst van de kilometerprijs acht à tien jaar zal vergen. Als je de BPM stapsgewijs afschaft, zal de waardevermindering van gebruikte auto’s hoogstens 2 à 3 procent per jaar bedragen.”

Bij de overheid wordt ’uitvoerig’ aandacht geschonken aan het probleem van de autobranche. „Het is niet logisch de kilometerprijs in één big bang in te voeren”, bevestigt een woordvoerder van het ministerie van verkeer en waterstaat. Wat minister Eurlings dan wél voor ogen staat, kan hij nog niet zeggen. „We houden er rekening mee dat bij een plotselinge afschaffing van de BPM de markt voor tweedehands auto’s instort.”

De leasemaatschappijen hebben liever duidelijkheid. „Mijn favoriete oplossing zou zijn de BPM juist wel in één keer af te schaffen”, zegt Berno Kleinherenbrink van Leaseplan. De overheid zou autobezitters vervolgens over het gedeelte BPM dat nog niet is afgeschreven moeten compenseren. „Een big bang is tenminste helder.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden