Le Pen schrijft open brief aan zijn dochter

Beeld ap

Jean-Marie Le Pen wil zijn videoblog terug op de website van het Front National (FN). Hij gaat daarover morgen een open brief schrijven aan zijn dochter Marine, zijn opvolgster aan de leiding van de extreem rechtse partij. Dit zegt hij vandaag in een vraaggesprek met de Franse krant Le Monde.

Het FN had Le Pen zijn videoblog afgepakt wegens antisemitische uitlatingen. Vader en dochter praten al dagen niet meer met elkaar. 'Dit is een vredesaanbod', aldus Jean-Marie Le Pen. Hij heeft naar eigen zeggen veel steun ontvangen vanuit de bevolking.

Le Pen had gezegd dat verbrandingsovens weer moeten worden aangezet voor Joodse zangers die de verkiezingsoverwinning van het FN bekritiseren. Dat had bij de verkiezingen voor het Europees Parlement in Frankrijk de meeste stemmen gekregen.

De uitlatingen over de ovens zorgden voor een storm van kritiek. Le Pen ziet daarin een complot: 'Er is een groep mensen die op de loer ligt voor het kleinste foutje van onze partij. Het zijn de jachthonden van het antisemitisme.' Als voorbeelden noemde hij SOS Racisme en de Joodse koepelorganisatie CRIF.

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.