Le Maire en Hoekstra kijken niet terug, alleen de toekomst van Air France-KLM telt

Minister van financiën Wopke Hoekstra en zijn Franse collega Bruno Le Maire tijdens hun gezamenlijke persconferentie in Parijs. Beeld AP

Het was heftig, maar ze hebben het er niet meer over. De meest turbulente week in de geschiedenis van Air France-KLM eindigde met een demonstratie van eenheid. Zo luidde de boodschap van Wopke Hoekstra en zijn Franse collega Bruno Le Maire na hun ontmoeting vrijdagochtend in Parijs.

‘Niet vriendschappelijk en onbegrijpelijk’. Zo noemde de Franse minister Bruno Le Maire dinsdagavond het in alle stilte genomen besluit van de Nederlandse regering om 14 procent van de aandelen te kopen van Air France-KLM en zo op gelijke hoogte te komen met Frankrijk. Zijn ambtenaren spraken zelfs van een overval en suggereerden dat Parijs de herbenoeming van KLM-baas Pieter Elbers alsnog kon blokkeren.

Le Maire en president Emmanuel Macron vroegen Den Haag om opheldering terwijl het aandeel Air France-KLM een duikvlucht inzette. Beleggers maakten zich zorgen om de openlijke strijd rond de positie van KLM. Maar nadat Le Maire zijn Nederlandse collega Wopke Hoekstra gisterochtend in Parijs had gesproken, ging een heel ander register open. “Wat nu telt is de toekomst”, zeiden beide bewindslieden in koor voor de verzamelde media. En net als Hoekstra kwalificeerde Le Maire het polder-powerplay nu bijna laconiek als ‘weinig orthodox’.

Hoekstra legde in het Frans uit dat Den Haag de eigen vitale belangen (lees KLM en Schiphol) wil verdedigen. Maar dat hierbij ook voortdurend is gedacht aan het belang van de onderneming als geheel.

Om te onderstrepen dat nu een nieuw hoofdstuk begint in de vaak moeizame geschiedenis van de luchtvaartmaatschappij, kondigde het duo de komst aan van een werkgroep die de samenwerking tussen Air France en KLM moet stroomlijnen. Dit gezelschap buigt zich onder andere over de organisatie en samenstelling van de bedrijfstop en de afspraken die in 2003 zijn gemaakt bij de overname van KLM door Air France over de positie van Schiphol en Nederlandse werkgelegenheid.

Dat de strijdbijl is begraven blijkt ook uit de steun die beiden uitspreken aan alle besluiten die 19 februari zijn genomen door de leiding van Air France-KLM. Hieronder valt ook de herbenoeming van Pieter Elbers.

Diepe kloof 

Maar ondanks alle nadrukkelijk geafficheerde eensgezindheid is duidelijk dat er in het bedrijf een diepe kloof gaapt die niet zomaar is gedicht. Wat Hoekstra betreft is de verbetering van de concurrentiepositie van Air France-KLM nu het allerbelangrijkste. “En dan heb ik het niet alleen over Air France maar over Air France-KLM”, zei hij later op de dag tegen deze krant. “Als je kijkt naar alle deelnemers in het hele Europese speelveld dan is er, en dan druk ik mij heel voorzichtig uit, zeker ruimte voor verbetering.’

De bedrijfstop moet volgens de harde maar immer omzichtig formulerende Hoekstra in alle rust de gelegenheid krijgen om aan een sterker bedrijf te bouwen. Nederlanders die nu graag zouden zien dat de regering KLM bevrijdt uit de greep van Air France, wil Hoekstra uit de droom helpen. Voor KLM is er geen heil buiten deze holding. De samenwerking is voor Nederland niet altijd gemakkelijk geweest – bijvoorbeeld tijdens miljoenen verslindende stakingen in Frankrijk – maar heeft de nationale trots ook in staat gesteld te overleven en zich daarna te ontwikkelen. “Ontvlechten is een illusie, die discussie is echt klaar”, aldus Hoekstra. “Wij gaan samen een succes maken van deze groep.”

De nieuwe werkgroep is geen truc om de aandacht af te leiden van de vijandigheid tussen beide onderdelen, bezweert hij. Het is ook geen toezichthouder die zich met alles zal gaan bemoeien. “De werkgroep zal kijken naar hoe het verder moet met de staatsgaranties en de wijze waarop het bedrijf wordt geleid.”

Dat betekent dat er meer zekerheid moet komen over banen en de rol van Schiphol als belangrijke Europese luchthaven, beaamt Hoekstra. Want daar was het de Nederlandse regering uiteindelijk allemaal om te doen. Daarbij is hij niet over één nacht ijs gegaan, zegt hij tegen critici die de aandelenactie ondoordacht vinden. “Pas na heel veel overleg en het doorspreken van allerlei varianten hebben we besloten tot deze stap. Zoiets die je niet zomaar.”

Lees ook:

Waarom de staat stiekem een flink aandeel in Air France-KLM kocht

De staat heeft een flink aandeel in Air France-KLM gekocht. Het kabinet had er onvoldoende vertrouwen in dat Nederlandse belangen binnen de combinatie overeind blijven.

Nederland is altijd op zijn hoede voor de Fransen

De meningsverschillen over KLM en pulsvisserij zijn slechts de meest recente incidenten in een moeizame relatie tussen Frankrijk en Nederland. In Den Haag leeft steevast het beeld dat de gewiekste Fransen Nederland een poot uitdraaien. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden