Review

Le Concert Spirituel hard en strak als een barockband

Muziek

Festival Oude Muziek: Le Concert Spirituel olv Hervé Niquet. Werk vanCharpentier. Do 1/9 in Vredenburg, Utrecht. Uitzending Radio 4: woensdag21/9 van 13.00-16.00 uur. Van Le Concert Spirituel is ook de dvd 'Medée'van Charpentier verschenen. 'www.concertspirituel.com'.

De Franse barokmuziek is booming. Sinds een jaar of zes lijken de werkenvan Rameau, Lully en Charpentier door een steeds groter publiek te wordenontdekt. En verschijnt er navenant ook meer op cd - en zelfs op dvd waarhet opera's uit die periode betreft. Nee, de Franse muziek heeft haartuttige poedel-imago met verve achter zich gelaten, dankzij dirigenten alsWilliam Christie, Marc Minkowski en Hervé Niquet.

De laatste is al een tijdje een graag geziene gast in het UtrechtseFestival Oude Muziek. Geen wonder, want behalve voor volle zalen zorgde hijmet zijn ensemble Le Concert Spirituel ook steeds voor spetterendeinterpretaties van onbekender Frans repertoire.

Aan beide voorwaarden voldeed Le Concert Spirituel ook donderdagavondweer in het goed gevulde Vredenburg. Dat Niquet met zijn podiumpresentatiede muziek zelfs voor doven en slechthorenden nog aantrekkelijk maakt,wisten we al van het allereerste optreden in het Festival. De dirigentbeweegt zijn armen als een grote vogel -elegant klapwiekend en flapperend-en loopt daarbij over de volle breedte heen en weer om nog wat extraaanwijzingen te gebaren naar de orkestgroepen die dat nodig hebben.

Het geluid van Le Concert Spirituel is evenredig aan Niquetschoreografie. Als een barockband: hard, strak en genadeloos. Al viel hetdonderdag op dat Niquet langzaamaan de nuance wat meer opzoekt. Nu dezendingsdrang niet meer nodig is, daalt het aantal decibellen en laat hijhet teveel aan special effects weg. Het collectieve Franse stuiteren vanhet koor op het eind van een frase (gestuurd door een gedecideerdeknoppendraaiende beweging van Niquets linkerhand) bleef bijvoorbeeldbeperkt tot slechts één keer.

Ze deden Marc-Antoine Charpentier: zijn vroege Mis, uit de tijd dat hijnet uit Italië terugkwam, en zijn wat latere 'Te Deum'. Niet de bekendeEurovisie-deun, maar een andere van de vier die de Fransman componeerde.

De Mis klonk mooi ingetogen en zocht zijn expressie in de details.Italiaanse dubbelkorigheid en pastorale tussenspelen door het ensemble vanstrijkers, houtblazers en basso continuo. Het 'Te Deum' was in zijnklankrijkdom en gevarieerde uitbundigheid een goed voorbeeld van de latereCharpentier. Veel meer afwisseling tussen grote bezetting, kleineregroepjes en solisten; veel meer stemmingswisselingen, veel meer kruidigheidin de stemvoering. In allebei de werken speelde ensemble en koor perfect:gedisciplineerd, gelijk en zuiver.

Van de zangsolisten vielen vooral mooie lage mannenstemmen op en de tweevrouwen. En toen Niquet het aan het eind toch niet kon laten om tedirigeren in vreugdesprongen en dirigeerballet, beantwoordden de musicizijn enthousiasme met bewonderenswaardige discipline: hard, strak engenadeloos.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden