Laveren tussen eigen visie en belangen van sponsors

Skil-Shimano, de tweede profploeg van Nederland, heeft door de wensen van de sponsor meer dan ooit een internationaal gezicht. Wegkapitein Aart Vierhouten had liever wat meer landgenoten gezien.

Alleen al de locatie van de teampresentatie, een fraai kasteel bij het drielandenpunt van Vaals, stond gisteren model voor de ontwikkeling die de wielerploeg van manager Arend Scheppink heeft doorgemaakt. De gepensioneerde zakenman uit Nijverdal gaf sinds 1980 leiding aan ploegen, eerst bij de amateurs, sinds tien jaar bij de profs. Telkens groeide zijn organisatie, óók op weg naar 2007. „Met kleine stappen alsmaar vooruit boeren”, zo omschreef ploegleider Rudie Kemna het motto.

Scheppink leverde al een keur aan renners af aan grotere ploegen. Het afgelopen seizoen was daar geen uitzondering op. Sebastian Langeveld werd weggelokt door de Rabobank terwijl Maarten Tjallingii in zijn eerste jaar op de weg de Ronde van België won. De voormalige mountainbiker had naar de Pro Tour kunnen vertrekken maar achtte het voor zijn ontwikkeling verstanding nog een jaar te blijven. Skil-Shimano hoopt net als vorig jaar minimaal acht grote Pro Tour-koersen te mogen rijden. Scheppink: „En als ze bij Parijs-Nice ploegen tekort komen zijn wij er als de kippen bij.”

De sponsors waren na 2006 tevreden en verlengden hun contracten met twee jaar. Het budget ging omhoog. Met het geld kocht Scheppink geen spectaculaire namen. Hij investeerde liever in de organisatie. „Een nieuwe camper, een extra dokter, een verzorger erbij en wat meer renners. Ik heb nu bijna veertig man op de loonlijst. Het staat zo goed dat ze af en toe ook zonder mij kunnen. Ik ben regelmatig in mijn huis in Portugal maar als het vliegtuig neerstort zullen ze een dag een rouwbandje dragen maar alles zal verder draaien”, vertelde Scheppink (67).

In de opmerkelijke samenstelling worden de wensen van de twee geldschieters weerspiegeld. Zeven Nederlanders, drie Duitsers en drie Fransen vormen de Europese kern. Skil heeft veel bedrijfsbelangen in Duitsland en Frankrijk. In Azië rijden nog eens negen Japanners en drie Chinezen in dezelfde shirts. Zij richten zich op de Olympische Spelen in Peking in 2008. Een deel komt ook naar Europa. Shimano wil via deze renners een grotere naamsbekendheid krijgen in China.

Op de ’wegkapiteins’ Aart Vierhouten (36) en de van Milram overgekomen Maarten den Bakker (38) na zijn het veelal jonge twintigers. Scheppink liet zich niet van de wijs brengen toen Steffen Wesemann, ex-winnaar van de Ronde van Vlaanderen, op de deur klopte. Scheppink leidt liever een andere Duitser, de getalenteerde Paul Martens, op. Ook Marc Lotz, wiens schorsing in mei afloopt, was niet welkom. Scheppink gaf wel een contract aan Floris Goesinnen (23) en Albert Timmer (21). „Wij vallen op jong talent.”

Ze kunnen beter bij Skil-Shimano terecht dan bij de opleidingsploeg van Rabobank, stelde Vierhouten. Hij gaf Piet Rooijakkers als voorbeeld. De Brabander kampte in het verleden met veel pech maar is afgelopen jaar opgebloeid. „Ik hoop voor hem dat wij hem volgend jaar kwijt zijn”, aldus Vierhouten. „Bij ons leer je meer dan in de Rabobankploeg van Nico Verhoeven. Die beloftencategorie is slappe hap. Die Rabojongens zijn al de beste op jonge leeftijd maar je moet bij de profs nog wel gas bij kunnen geven.”

Het is daarom jammer, vindt Vierhouten, dat het Nederlandse karakter van de ploeg wordt beperkt door de wensen van de sponsor. „Ik had liever drie jonge Nederlanders gehad dan drie jonge Fransen. Ploegen waarin dezelfde taal wordt gesproken zijn het sterkste. Dan kun je lachen aan tafel en het is gemakkelijker in de koers. Post en Raas hebben dat al bewezen.”

Scheppink is niettemin tevreden. „We zouden best willen groeien. Maar dan moet je wel het geld hebben. Jongens, dit is toch een nette ploeg?”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden