Laura Heuvel, eigenaar koffiehuis Stapels kerstkaarten van tevreden klanten

Ons dagelijks werk is meer dan levensonderhoud alleen, het bepaalt onze waardigheid. Maar wat doen we precies?

"Ik maak nu een 'Jet koffie'. Ergens anders zou dit misschien cappuccino heten. Wij noemen deze koffie naar Jet, onze stoere buurvrouw. Het is een kopje filterkoffie met wat gestoomde melk.

Het is de tijd van de ochtendploeg. Vanaf een uur of acht lopen de eerste vaste klanten het koffiehuis binnen; tegen half tien is iedereen naar zijn werk. Zeker 's winters vind ik dit het mooiste tijdstip van de dag: in het schemerdonker somberen de klanten nog een beetje boven hun krant. De wereld is klein, maar komt langzaam op gang, via het nieuws en de verhalen van mensen die binnenkomen.

Als ik tijd heb ga ik altijd even bij onze vaste klanten zitten. Bijvoorbeeld bij Jet, zij komt hier elke dag ontbijten, behalve op woensdag. 's Zomer is het anders, zijn er meer toeristen, die willen hun ontbijt buiten. Dan loop ik de deur in en uit, wat het contact met de klanten vluchtiger maakt.

Vroeger stond het koffiehuis op dit tijdstip blauw van de rook van zware shag. Dat is voorbij, er wordt binnen niet meer gerookt, en de meeste bouwvakkers komen van buiten Amsterdam. Zij nemen hun eten mee.

Er is veel veranderd. De buurt is duurder geworden, het volkse verdwenen. Doordat wij in de 'Negen Straatjes' liggen, krijgen we ook meer dagjesmensen over de vloer. Alles verandert, behalve ons koffiehuis. Dat vinden klanten prettig - veranderen is moeilijk.

Vorige week stapte er een Amerikaans echtpaar de winkel in. Vijf jaar geleden waren ze op huwelijksreis bij ons geweest. Die man was zo blij dat het koffiehuis nog bestond. Met Kerst krijgen we stapels kaarten. Mensen schrijven dat ze het bij ons zo fijn hebben gehad omdat het hier gewoon is, no-nonsense, zonder pretenties.

Ik maak er voor Jet een broodje bij, een bruin broodje komijnekaas. Tegenwoordig bestelt ze soms een broodje oude kaas - ook Jet verandert wel een klein beetje.

Ik ben graag in de keuken. Soep, appeltaart, cheesecake, salades, alles maak ik zelf. We hebben een standaardkaart. Maar wat me opvalt, is dat mensen tegenwoordig rare eisen stellen. Ze waarderen ons koffiehuis omdat er niets verandert, maar intussen willen ze allemaal hun eigen maaltijd samenstellen. Misschien heeft dat te maken met de vrije markt. Wij moeten alles kiezen: zorgverzekering, energieleverancier, provider. Dat maakt mensen veeleisender.

Laatst zaten er tien mensen aan een tafel die allemaal iets wilden bestellen wat niet op de kaart stond. Dat kan helemaal niet! Dan word ik gek! Nu heb ik een maximum ingesteld: aan één tafel mogen hoogstens vier personen variëren op de kaart.

Natuurlijk veranderen we wel eens wat: dan vermelden we een vaste klant op de kaart. Dit jaar hebben we 'De Ab' erbij opgenomen: een pannekoek met appel, rozijnen en bacon. Vinden toeristen leuk, zo'n gerecht van een local hero.

Alleen nog een glas verse jus. Nu heb ik alles: Jet koffie, broodje komijnekaas, en sinaasappelsap - dat is het ontbijt van Jet, al vijfentwintig jaar."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden