Last van een hoger artistiek streven

(Untitled)
Regie: Jonathan Parker & Manferd Baumann. Met Adam Goldberg, Marley Shelton. In 7 filmtheaters.

Conceptuele kunst zet je makkelijk te kakken. Helemaal als het ten toon gesteld wordt in een galerie in New York, de galeriehoudster een hippe bril draagt, en met veel passie spreekt over 'visionaire kunst die de kunst een heel nieuwe richting in gaat duwen'. Temeer als ze het dan heeft over een peertje (een gloeilamp) dat aan en uit flikkert, met daarnaast op de muur de titel: 'peertje dat aan en uit flikkert'.

Experimenteel muzikant Adrian Jacobs (Adam Goldberg) mag er niks van zeggen. Zelf maakt hij muziek met fietskettingen en emmers water. Hij noemt het streven naar harmonie "een kapitalistisch plot om piano's te verkopen". Maar het aan en uit flikkerende peertje in de galerie gaat hem toch te ver. Zijn eigen broer, kunstenaar, maakt lelijke, pastelkleurige waterverf schilderijen maar hij máákt tenminste iets, zo zegt Jacobs.

De satire '(Untitled)' steekt de draak met de atonale muziek én met de al te conceptuele moderne kunst die met hoogdravende teksten aan de man wordt gebracht maar de film laat je ook een beetje gissen naar wat de makers er nu echt van vinden. Regisseur Parker en Baumann trokken beoefenaars van beide genres aan om hun film van muziek en kunst te voorzien. Componist en Pullitzerprijswinnaar David Lang componeerde zowel de herriesessies voor fietsketting, piano en klarinet als de meer harmonische klanken die antiheld Jacobs ten gehore brengt. Kunstenaar Kyle Ng schiep speciaal voor de film opgezette-dierenkunst: een opgezette koe die met parels omhangen aan het plafond hangt bijvoorbeeld.

Zin of onzin? Critici zijn er druk mee sinds het urinoir van Duchamp. De ernstige Jacobs (Goldberg) blijft er ook een film lang de wenkbrauwen bij fronsen. Wel geestig hoe zwaar iemand gebukt kan gaan onder een hoger artistiek streven.

Ook grappig hoe deze autistische componist toch bezwijkt voor de galeriehoudster omdat haar plastic rokje zo mooi kraakt, waarna het hem vervolgens heel wat tijd kost om al die hippe kledingstukken van haar af te krijgen. Het lijkt een symbolische scène: te veel mal gedoe dat hindert om tot de kern te komen.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden