Lars and the Real Girl / Opblaaspop brengt kleur in leven van Lars

Een van de indrukwekkendste Amerikaanse acteurs van dit moment is Ryan Gosling. Nou ja, Amerikaans. Gosling is een 27-jarige Canadees, die naar Los Angeles verhuisde en nu in Amerikaanse films speelt.

Hij geeft geen acteursopleiding. Hij speelt wel erg goed. Na zijn mooie optreden als verslaafde leraar in het debuut ’Half Nelson’ schiet hij opnieuw in de roos met ’Lars and the Real Girl’, óók een debuut.

Regisseur Craig Gillespie maakte tot nu toe reclamefilms voor televisie. Vanwege zijn speelfilmdebuut ’Lars and the Real Girl’ zijn hem in de Verenigde Staten al Capraëske kwaliteiten toegedicht.

Om het nog even in herinnering te halen: een Capraëske film zit vol idealisme en optimisme. Hij gaat vaak over een gewone burger die in de problemen raakt en lijdt, maar die ook voldoende veerkracht heeft om er weer uit te komen – met gezond verstand, of met behulp van een magisch-realistische ingreep. Voorbeelden van Capraëske films zijn de kerstklassieker ’It’s a Wonderful Life’ of de moeder aller screwball comedies, ’It Happened One Night’.

Met ’Lars and the Real Girl’ begeven we ons naar zo’n wonderlijk Capra-achtig dorp. Lars is een net iets te bleke en net iets te poezelige jongen waarvoor Ryan Gosling wat kilo’s aankwam. Lars woont in bij zijn broer en schoonzus, dat wil zeggen: hij heeft zich in een tot woning omgebouwde garage genesteld. Lars gaat in een grijze trui naar een grijze kantoorbaan. Ook de sneeuw lijkt in dit dorp grijs.

Als Lars op een dag zijn vriendin komt voorstellen aan zijn blij verraste broer en schoonzus, komt hij met Bianca, een Braziliaanse opblaaspop die hij op het internet heeft besteld. Haar mond staat in de ’Deep Throat’-stand.

Vanaf dat moment is het alsof alles kleur en glans krijgt. Tegen alle verwachtingen in wordt Lars door zijn omgeving niet gek verklaard. De dorpsdokter, mooi ingehouden gespeeld door Patricia Clarkson, stelt een behandelmethode voor waarbij Lars met respect in zijn waan wordt gelaten. Zij is ervan overtuigd dat Bianca er om een speciale reden is, en dat Lars er op deze manier ook weer het beste uit komt.

Ze heeft op zo’n hemelse, fantasierijke manier gelijk, en de dorpelingen gaan zo hartveroverend mee in het spel – alsof het de normaalste zaak van de wereld is dat er een opblaaspop in de kerk zit – dat je je alleen maar meer gaat verkneukelen, hoe langer de film duurt. En als Lars dan inderdaad heel voorzichtig een jeugdtrauma te boven komt en de daarbij opgedane angsten (want daar gaat het uiteindelijk om), heeft hij Bianca ook niet meer echt nodig.

Het afscheid – dat al even voorzichtig en respectvol wordt voorbereid – is dan uiteindelijk ook echt dramatisch. Craig Gillespie heeft er als debutant een prachtfilm van gemaakt, over de kracht van de fantasie, en het respect van anderen voor iemand die tijdelijk een beetje gek is misschien. Duizelingwekkend optimistisch en idealistisch ook.

(Regie: Craig Gillespie. Met Ryan Gosling, Emily Mortimer, Paul Schneider, Kelli Garner en Patricia Clarkson. In 7 bioscopen)

Bekijk trailer

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden