Langzamer rijden met Dick Bruna

verkeersveiligheid | Een bord in 'Nijntje-stijl' lijkt het aantal verkeersongelukken met 20 procent te kunnen laten dalen. Zuid-Holland gaat testen of dat echt werkt.

In Zuid-Holland komt een proef met Dick Bruna-verkeersborden. Op de borden staan spelende kinderen afgebeeld, die Bruna in dezelfde stijl tekende als de wereldberoemde Nijntje. Ze moeten ervoor zorgen dat automobilisten binnen de bebouwde kom langzamer rijden en minder ongelukken veroorzaken. Gemeenten in de regio Rotterdam-Den Haag kijken nu naar een geschikte locatie.

De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) testte het effect van de borden eerst met een vragenlijst. Ruim duizend automobilisten kregen foto's te zien van wegen in Zoetermeer - zowel mét als zónder een Bruna-verkeersbord erlangs. Daarna werd hen gevraagd hoe hard ze zouden rijden. En wat bleek? De ondervraagde bestuurders verwachten gemiddeld 4 kilometer per uur langzamer te rijden bij het zien van een Bruna-bord. Dit geldt voor zowel 30- als 50-kilometerwegen. Daarnaast verwachten de respondenten dat andere automobilisten ook zo'n 4 kilometer langzamer rijden op een weg met Bruna-borden.

Als ze in het echte verkeer inderdaad leiden tot een snelheidsvermindering van 4 kilometer, noemt de SWOV dat een 'grote impact'. Een snelheidsvermindering van 1 kilometer per uur leidt namelijk al tot 5 procent minder ongevallen. 4 kilometer dus tot 20 procent minder ongevallen.

Hoe werkt dat? De borden zijn een vorm van nudging: automatische gedragsbeïnvloeding, maatregelen die hoge snelheden verminderen zonder dat bestuurders zich daarvan bewust zijn, legt Jolieke de Groot van de SWOV uit. "De automobilist associeert de tekeningen van Bruna met kinderen. Dat zorgt voor een gevoel van zorgzaamheid en voorzichtigheid, waardoor bestuurders langzamer gaan rijden."

In Nederland is de laatste jaren ervaring opgedaan met automatische gedragsbeïnvloeding in het verkeer. Bijvoorbeeld door het tekenen van voetstappen op de weg. Vaak reden automobilisten langzamer, keken ze beter in zijwegen en remden ze eerder.

Opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam-Den Haag en de SWOV gaan nu in de praktijk testen of het werkt. De Groot: "Dat doen we door de snelheid te meten vóór het plaatsen van de Bruna-borden, als ze er staan en als ze weer weg zijn. En het liefst doen we dat dan op dezelfde wegen in Zoetermeer."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden