Lange Wapper niet in heel Antwerpen geliefd

Een enorme hangbrug moet Antwerpen op de kaart zetten en het fileprobleem oplossen. Maar de weerstand tegen het ambitieuze plan neemt toe.

Voor Nederlanders op weg naar Frankrijk begint de vakantie over enkele jaren al bij Antwerpen. Ze kunnen dan over een nieuwe, spectaculaire dubbeldeks hangbrug, de langste ter wereld, langs de stad zoeven – zonder in de file te staan tussen de vrachtwagens. Wel twee handen aan het stuur houden, zeker met een caravan achter de auto.

Antwerpen zelf heeft de Lange Wapper, zoals de brug gaat heten, nog niet omarmd. De Vlaamse overheid rekent erop dat de brug, genoemd naar een reus uit lokale sprookjes, in 2013 in gebruik wordt genomen. Maar een nieuw onderzoek, en misschien een referendum, kunnen nog roet in het eten gooien.

Wie wel eens tijdens het spitsuur de ring van Antwerpen genomen heeft, weet dat er iets moet veranderen. Over dit drukste stuk snelweg van België rijden dagelijks 250.000 voertuigen, voor meer dan de helft vrachtwagens. Vooral bij de Kennedytunnel, nu de enige grote verbinding onder de Schelde, zit het regelmatig helemaal vast.

Het Masterplan Mobiliteit Antwerpen moet alle problemen oplossen: Het miljardenproject omvat meer openbaar vervoer, meer binnenvaart en meer ruimte voor fietsers. Maar alle aandacht gaat uit naar de zogeheten Oosterweelverbinding: een nieuwe tunnel onder de Schelde en aansluitend de Lange Wapper, die ten noorden van het Antwerpse centrum, hangend aan twee grote pilaren, over de oude havendokken zal slingeren. Zo moet de ring, die nu maar voor driekwart bestaat, aan de noordwestkant gesloten worden.

Een tijdelijke tentoonstelling in de stad schetst een fraai beeld van de nieuwe brug. ‘Een visueel hoogtepunt’ en ‘een troef voor de skyline van Antwerpen’, zo wordt de brug hier genoemd. Geen wonder, want de tentoonstelling is opgezet door de opdrachtgever BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel).

Manu Claeys is minder enthousiast. Hij leidt namens de Antwerpse bewonersorganisatie Straten Generaal de oppositie tegen de Lange Wapper. Volgens Claeys deugt er niets aan het plan: het lost de files en het veiligheidsprobleem niet op, het hindert de stadsontwikkeling, en de geluidsoverlast en luchtvervuiling nemen alleen maar toe.

Het grootste probleem is volgens Claeys dat de Lange Wapper te dicht langs het stadscentrum loopt. Vooral het zware verkeer, op weg naar de haven, zou juist verder omgeleid moeten worden.

Waar de brug moet aanhaken aan de ring, telt die straks zeventien rijbanen. Van enkele groengebieden rond het centrum blijft weinig over en met de rust bij Sint Anneke plage, het populaire stadsstrand aan wat nu nog de ‘stille bocht’ in de Schelde heet , is het dan gedaan.

Toch wil Straten Generaal niet alleen maar tegen zijn. De organisatie heeft een alternatief ontwikkeld dat de ring ook sluitend maakt: zonder brug, maar met een langere tunnel, bestaand uit verschillende delen, die verder naar het noorden aanhaakt op de snelwegen naar Nederland.

De weerstand tegen de officiële plannen is inmiddels zo gegroeid, dat de Vlaamse overheid vorige week een nieuw, onafhankelijk onderzoek heeft toegezegd. Dat moet de voor- en nadelen van drie tracés op een rijtje zetten: de Lange Wapper, hetzelfde tracé maar dan in een tunnel en het alternatief van Straten Generaal. Voor het einde van dit jaar moet het onderzoek klaar zijn – maar ondertussen gaat de bouwaanvraag wellicht al de deur uit.

Een andere actiegroep, Ademloos, is er niet gerust op en heeft inmiddels de eerste stappen gezet voor een referendum. Dat wordt gehouden als 10 procent van de stemgerechtigde Antwerpenaren een handtekening zet. Dat is zeker haalbaar, meent Claeys. „Veel mensen zijn boos.” Al was het maar omdat er voor het eerst in België tol geheven zal worden. Ruim vijftien euro voor vrachtwagens, 2,40 voor auto’s. Omrijden via de Kennedytunneßl blijft gratis.

Maar niet iedereen is tegen het ambitieuze plan, zo blijkt uit een opmerking in het gastenboek bij de tentoonstelling: „Eindelijk zal Antwerpen Rotterdam voorbij streven.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden