Review

Lang Lang debuteert met klaterende Rachmaninov

De enige manier om als jong musicus een internationale solocarrière te krijgen, lijkt tegenwoordig het winnen van een belangrijk concours. Toch zijn er zo nu en dan talenten die zonder die kruiwagen doorbreken.

De Chinese pianist Lang Lang, die dit jaar afstudeerde aan het befaamde Curtis Institute in Philadelphia, maakte in 2001 furore met een cd van een live optreden in Tanglewood. Sindsdien speelt hij over de hele wereld met vooraanstaande orkesten. Voor zijn debuut bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest koos hij het derde Pianoconcert van Sergei Rachmaninov, een van de moeilijkste pianoconcerten. Een geslaagde uitvoering is een proeve van meesterschap. De prestaties van Lang Lang in dit werk waren in technische zin alleszins meesterlijk. De pianist is een virtuoos van het zuiverste water, die zeer enthousiast en met veel kracht en snelheid de moeilijkste passages eruit knalt.

Misslaan komt in zijn pianistische vocabulaire niet voor. Maar aan verfijning, nuance en zacht spelen lijkt hij voorlopig nog onvoldoende toegekomen. Aanstekelijk was zijn vertolking wél. Lang Lang genoot zelf zichtbaar van de fysieke kant van het spelen.

De interactie met het orkest, dat met vaste hand werd geleid door Alexander Lazarev, was uitstekend. Met gemak wist Lang Lang zich zelfs in de sterkste passages boven het orkest hoorbaar te maken. Dat leidde overigens wel tot forse ontstemming van de vleugel, die tegen zo'n krachtige aanpak niet langdurig bestand bleek. Dat Lang Lang zo sterk speelde, kan deels door onervarenheid komen. Op het podium van de grote Doelenzaal kan de solist zichzelf nauwelijks horen. Dat Lang Lang nog weinig podiumervaring heeft, bleek ook uit de manier waarop dirigent Lazarev de jonge pianist op het podium voor en na het optreden moest bijsturen. ('Nee, niet mij maar eerst de concertmeester een hand geven'.)

Het wervelende maar eenzijdige optreden van Lang Lang in dit concert maakte het vooralsnog niet mogelijk te voorspellen of deze pianist tot de echte groten zal gaan horen. Technisch heeft hij er alles voor in huis. En op zijn recital-cd laat hij horen dat zijn muzikale palet kleurrijker is dan hij woensdag liet horen, dus wie weet! Hopelijk kunnen zijn huidige coaches (Christoph Eschenbach en Daniel Barenboim) hem beteugelen en hem ervan overtuigen dat ook in Rachmaninov werelden van gedachten schuilgaan achter elke noot. Dan kunnen we nog wat beleven.

Na Rachmaninov lieten Lazarev en de Rotterdammers uitbundig en gepassioneerd orkestspel horen in de 'Manfred Symfonie' van Tsjaikovksi. Het sterk programmatische werk is een van de meest fantastische stukken uit het romantische repertoire, bijna overdadig van instrumentatie. De meesterhand van Lazerev en de geconcentreerd spelende orkestleden gaven er een spectaculaire vertolking van.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden