Land van sociale klimmers

De nieuwe premier van India, Narendra Modi, steunt de ambitie van de gewone Indiër. De mensen die op hem stemden, streven vooruitgang na en een beter leven voor hun kinderen. Zelfs als je 2 euro per dag verdient, kun je iets opzij leggen om je dromen waar te maken.

India is het land van de verpletterende armoede en de schaamteloze rijkdom, het land van enorme inkomensverschillen en grote sociale contrasten. Maar sinds het twintig jaar geleden begon aan een economische opmars, is India ook het land van de sociale klimmers, de hoopvollen, de strevers - de mensen die iets willen en kunnen maken van hun leven.

Die groep, de 'neo-middenklasse', is volgens een studie van de Quantum Consumer Consulting inmiddels uitgegroeid tot 450 miljoen mensen, bijna de helft van de Indiase bevolking. Zij leven in huishoudens waar het jaarlijkse inkomen tussen de 90.000 en 200.000 roepies (1000-2500 euro) is, en willen daar meer van maken, zodat ze tot de echte middenklasse gaan horen of zelfs tot de kleine groep rijken (zoals Vipul Shah hiernaast). Volgens Quantum gaat het ze deels lukken: het bureau voorspelt dat het aantal middenklasse-huishoudens tussen 2005 en 2025 met 700 procent stijgt.

Het zijn deze mensen, strevend naar de middenklasse, die Narendra Modi in mei aan de macht brachten als premier. Modi beloofde hen kansen, vooruitgang, economische groei, en zijn minister van financiën herhaalde het vorige week nog eens. Bij de presentatie van de begroting noemde Arun Jaitley de neo-middenklasse vijf keer: "Degenen die de kans hebben uit hun moeilijke omstandigheden te groeien, zijn ambitieus geworden", stelde hij opnieuw vast.

De eerste Modi-begroting verschilt niet veel van de begrotingen van de vorige regering, maar in de details laat ze iets zien van wat belangrijk is voor Modi's achterban. Zijn kabinet zorgt ervoor dat merkkleding, schoenen, sieraden, computers, mobieltjes en kleine tv's goedkoper worden - precies de producten die hoog op het verlanglijstje staan van mensen die net iets extra's te besteden hebben. Niet alleen zijn ze immers de pure armoede ontgroeit, ze zijn daarmee ook consumenten geworden. Zo gaat 10 procent van het geld dat zij niet aan voedsel uitgeven, tegenwoordig op aan informatie en communicatie.

Dat laatste wijst naar een van de twee centrale trends die verbonden zijn aan de opkomst van de neo-middenklasse: '(internet)verbinding' en 'urbanisatie'. Modi trekt daarom miljarden roepies uit om breedband naar dorpen te brengen, maar steekt tegelijkertijd geld in het ontwikkelen van honderd 'slimme steden' - satellietsteden bij de overvolle Indiase metropolen. Daarmee erkent hij dat de focus van de ambitieuze Indiër uiteindelijk niet in het dorp, maar in de stad ligt.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden