Lamb groeit op eigen kracht

De druk van de grote boze platenmaatschappij ontnam Lamb het plezier in muziek maken. Het Britse duo keerde de industrie de rug toe, en heeft nu zijn tweede album in eigen beheer klaar.

JORIS BELGERS

Aan het begin van het gesprek maakt de mannelijke helft van Lamb zich boos: "Die platenbonzen ... ze willen de singles, de speciale uitgaven, de cheesy remixes. Dat is allemaal nog tot daar aan toe. Maar op een gegeven moment gaan ze zich met je geluid bemoeien."

"Onze muziek is ons kasteel. En we moesten voortdurend de muren bemannen. Ze probeerden ons uit te hongeren en er iets uit te persen wat wij niet wilden maken", blikt Andy Barlow terug op de tijdelijke breuk van Lamb.

Maar inmiddels is Lamb weer gewoon bij elkaar. Met dit verschil dat ze nu alles zelf moeten en wíllen doen, producer Andy Barlow en zangeres Lou Rhodes. De sfeervolle elektronische muziek hangt ergens tussen lounge en triphop, met daaroverheen de breekbare zang van Rhodes.

Het duo uit Manchester wordt vaak ingedeeld in het hoekje Bristol-sound, de triphop die midden jaren negentig opkwam. In die tijd beleefden de twee ook hun gloriedagen, totdat ze in 2003 verlost van hun platencontract elk hun eigen weg gingen. Begin 2011 was daar opeens een nieuw album, '5', dat in eigen beheer was uitgebracht. Dat zelfstandig zijn beviel zo goed dat er nu een opvolger is: 'Backspace Unwind'.

undefined

Indie

"De indie-manier is tegenwoordig de enige manier om muziek te maken", meent Lou Rhodes. "Met 20.000 verkochte exemplaren van 5 verdienden we meer dan met de 200.000 onder Universal", vult Barlow aan. "Het is eigenlijk prostitutie, werken met een major", zegt Rhodes.

De twee vullen elkaar tijdens het gesprek in een Amsterdams hotel goed aan. Dat was in het verleden wel eens anders.

Barlow: "Ik begon op mijn achttiende met Lamb. Opgesloten klinkt zwaar, maar al mijn tijd ging erin. Daarom besloten we in 2003 ons eigen ding te gaan doen. Ik reisde veel, kreeg een kind, en begon met andere artiesten samen te werken. En dan kom je terug met rijkere kleuren op een groter pallet."

Rhodes: "Maar ook kwamen we in 2011 weer bij elkaar omdat we dat zelf leuk vonden. Onze laatste cd daarvoor hadden we gemaakt omdat we dat moesten, niet omdat we het wilden. Dus het was goed om even weg te gaan, en onszelf terug te vinden."

De reünie voelde goed. De zes shows die voor 2011 gepland waren, werden er vijftig. "We hadden nog nooit op zo'n manier samengewerkt als bij het schrijven van 5. En als je iets leuk vindt moet je ermee doorgaan", verklaart Rhodes het ontstaan van hun nieuwste album. "Vroeger gingen we in onze vrije tijd niet met elkaar om. We hadden nauwelijks gemeenschappelijke vrienden. We hadden ruzie. We waren eigenlijk meer een puberende broer en zus dan collega's: we wilden altijd het tegenovergestelde."

Barlow is duidelijk een audiofiel, zijn geluid is heilig, zo verdedigt hij zijn uitval aan het begin van het gesprek. Alles moet kloppen.

De twee zijn ouderwetse perfectionisten, wat ook blijkt wanneer ze foeteren op Spotify, of op mp3's. Niet vanwege het verdienmodel, maar vanwege de erbarmelijke geluidskwaliteit en de teloorgang van het album als geheel. "Maar gelukkig toont de herrijzenis van vinyl aan dat er nog altijd interesse is in het album als fysiek product. En dat maakt het voor ons weer bevredigend om een album als artistiek geheel te maken. Misschien kopen mensen het minder vaak in de winkel, maar in elk geval nog bij onze shows. Want wat is een mp3 nou helemaal? Niets."

undefined

Een piano

Voor Backspace Unwind zijn de twee op een andere manier gaan samenwerken. Zo kocht Barlow voor het eerst een piano om muziek te schrijven. "Daarmee ging ik met Lou in de studio zitten, een beetje spelen. Zij schreef de teksten, ik experimenteerde wat met akkoorden."

Lou Rhodes nam in het Lambloze tijdperk een drietal folkplaten op. Alleen haar stem, met de akoestische gitaar.

Rhodes: "We experimenteerden dit keer ook met gitaarpartijen, maar dat werkte niet. Het is gewoon niet wat Lamb is."

"Ook het muziek schrijven is anders dan in mijn eentje. Andy geeft me heel basaal een beat, een ritme. Het is een klein korreltje van een idee dat hij me toewerpt. Ik ben ditmaal mijn teksten gaan schrijven door te associeren, dat werkte heel goed, op basis van die korreltjes van Andy."

En de twee gingen samen weg, om te werken officieel. Want dat vrij associeren ging zeker heel goed op het strand in het Indiase Goa?

Barlow lacht: "Het was eigenlijk een excuus waarmee ik een vakantie aan Lou kon verkopen. Van, laten we onszelf eens gaan vinden, daar in India. Ik was gewoon toe aan vakantie, en zij had dat ook nodig. Maar ook wilden we eens kijken wat het met je doet als je bewust ergens heen reist om muziek te schrijven. We hadden een klein kamertje uitkijkend op het strand, vol apparatuur. En daar zaten we dan, terwijl buiten de zon brandde."

Rhodes sputtert tegen dat hij vaker in zijn hangmat op het balkon hing. Barlow, snel: "We hebben wel íets gedaan! Maar het was zwaar."

Soms is het duo nog die plagerige puberbroer en zus.

'Backspace Unwind' ligt vanaf deze week in de winkel. Lamb speelt op 23, 24, 25 en 27 november in Nijmegen, Rotterdam, Groningen en Amsterdam.

undefined

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden