Lage olieprijs kost scheepsbouw banen

minder investeringen | Vooral de offshorebranche heeft last van de malaise in de olie-industrie.

De Nederlandse scheepsbouw voelt de gevolgen van de lage olieprijzen. Bij IHC, bekend om zijn bagger- en offshoreschepen, verdwijnen 425 banen. Bij Keppel Verolme, dat in het Botlekgebied onderhoud en reparaties verricht aan schepen en olieplatforms, worden circa 100 van de 350 vaste banen geschrapt.

Voor IHC is het de tweede grote reorganisatie in ruim een jaar. Vorig jaar verloren circa 1100 mensen hun vaste of tijdelijke baan. Na de vette jaren 2013 en 2014, gevolg van een order voor tien baggerschepen uit Brazilië, zag de IHC-directie het orderboek in 2015 flink dunner worden. Die ontwikkeling zette dit jaar door. Vooral aan offshoreschepen is weinig behoefte. Ook de baggersector is niet scheutig met opdrachten.

De vraag is vooral afgenomen doordat grote oliemaatschappijen als Shell als gevolg van de lage olieprijs hun investeringen hebben teruggeschroefd. Veel dienstverleners en toeleveranciers voelen dat. "De offshore ligt op zijn gat", vat een IHC-woordvoerder de situatie samen.

IHC houdt zijn werven in Krimpen aan den IJssel en Kinderdijk open, maar de laatste zal alleen als reservewerf dienen. Het zijn, zegt de woordvoerder, vooral mensen in ondersteunende diensten die hun baan nu verliezen. "De omvang van het bedrijf wordt aangepast aan de lagere omzet."

IHC meldde dat het buiten Nederland meer wil gaan doen. "Sommige klanten willen dat we hun schepen in hun land bouwen", zegt de woordvoerder. "In Brazilië is dat verplicht."

Keppel Verolme praat volgende week met de vakbonden over een sociaal plan voor de werknemers die moeten vertrekken. "Door de malaise in de olie-industrie is er gewoonweg te weinig werk in de offshore-branche", motiveerde directeur Harold Linssen zijn besluit. De vooruitzichten voor de nabije toekomst zijn volgens hem 'bleek'.

De Nederlandse maritieme sector als geheel staat er overigens niet slecht voor. Jachtenbouwers hadden in 2015 een uitstekend jaar. Bouwers van sleepboten, coasters en werkschepen, vaak te vinden in het noorden van Nederland, houden zich behoorlijk staande, meldt branche-organisatie Netherlands Maritime Technology. De vraag naar defensie- en kustwachtschepen neemt volgens de organisatie wat toe.

Bij Nederlands grootste scheepsbouwer, Damen Shipyards, is dit jaar geen ontslagronde geweest. Topman René Berkvens zei deze zomer in Het Financieele Dagblad wel dat hij mogelijk afscheid zal nemen van een aantal tijdelijke krachten. Hoewel Damen veel verschillende schepen bouwt, voelt het bedrijf de malaise in de offshore wel.

Die sector was, volgens cijfers van branche-organisatie Iro, in 2014 goed voor circa 31.000 werknemers. Dat zijn er nu 'enkele duizenden' minder, schat CNV-bestuurder Kees Verburg. Hij wijst op het banenverlies bij Shell, bij bodemonderzoeker Fugro, bij SBM Offshore dat drijvende platforms voor de winning en opslag van olie levert, en bij baggeraar Boskalis dat 650 banen wil schrappen,waarvan 150 in Nederland.

Ook bij minder bekende bedrijven hakt de offshore-malaise erin. Verburg noemt NOV Elmar in Groot-Ammers dat de productie van hijs- en transportwerktuigen overhevelde naar het Schotse Aberdeen. Ruim tachtig banen verdwenen. Het Schiedamse Huisman, bekend om zijn kranen, schrapte dit jaar honderd banen, de eerste grote reorganisatie sinds de oprichting van het bedrijf in 1929. Huisman kreeg niet lang daarna voor 300 miljoen euro orders van onder meer Boskalis, Van Oord en Allseas. Tot het aantrekken van extra personeel zal dat niet leiden, meldde het bedrijf toen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden