Lading niet vastgesjord Meer dan 800 doden bij ramp met veerboot Estonia in Oostzee

STOCKHOLM (AP, AFP, Reuter) De sluitingen van de voorste laadkleppen van de gisteren vergane veerboot Estonia waren in slechte conditie. Dit constateerden twee Zweedse inspecteurs die de Estonia onderzochten, enkele uren voordat de veerboot zonk. Gevreesd wordt dat er tussen de 800 en 840 mensen zijn omgekomen. Er zouden 126 overlevenden zijn.

De oorzaak van de ramp is nog onbekend. Menselijk falen wordt vermoed; de lading zou volgens ooggetuigen niet goed zijn vastgesjord, en mogelijk was zelfs een laadklep niet goed gesloten.

De Estlandse veerboot Estonia kapseisde en zonk gisternacht voor de Finse kust. De boot was van Tallinn in Estland op weg naar de Zweedse hoofdstad Stockholm. Volgens de rederij waren 964 mensen aan boord, maar mogelijk zijn er vlak voor vertrek meer passagiers bijgekomen. Onder de opvarenden waren twee Nederlanders, waarvan één is vermist. Er waren 552 Zweedse passagiers en 163 Estlanders, verder onder andere Duitsers, Russen en Finnen. Er zijn inmiddels 42 lichamen aan land gebracht.

Een internationale commissie onder Estse leiding zal een onderzoek instellen. Een Zweedse maritieme veiligheidsfunctionaris, Anders Lindstrom, zei dat twee inspecteurs de Estonia dinsdagavond nog hebben geïnspecteerd. Ze zouden twijfels hebben geuit over de zeewaardigheid, omdat de sluitingen van de voorste laaddeuren versleten en verouderd waren. “Maar geen van de gebreken was zo erg dat ze de ramp kunnen hebben veroorzaakt”, vertelden de inspecteurs het Finse persbureau FNB.

Een van de overlevende bemanningsleden, Henrik Sillaste, zou hebben gezegd dat een van de laadkleppen niet goed was gesloten bij vertrek. Hij zei op een tv-monitor in de machinekamer te hebben gezien dat een kwartier na het uitvaren water door een van de voorste laadkleppen stroomde.

De Finse kustwacht ontving om 00.24 uur een noodsignaal, met als laatste SOS-boodschap luidde: “We zinken! De motoren zijn uitgevallen!” Het schip raakte hierdoor onbestuurbaar en kwam dwars op de golven te liggen. Ooggetuigen, zoals de Nederlandse vrachtwagenchauffeur Stefan Duyndam, zeiden dat de lading op het autodek - 37 auto's en vrachtwagens - niet goed was vastgesjord. Daardoor zou de lading zijn gaan schuiven, en het schip snel zijn gekapseist.

Volgens overlevenden zonk de boot binnen een kwartier nadat hij op zijn kant raakte. Veel passagiers sliepen op dat moment. “Het is allemaal in een half uur gebeurd”, aldus een overlevende. Het dodelijk koude Oostzeewater gaf honderden passagiers die het in ijltempo zinkende schip wisten te ontvluchten geen tijd om op hun redders te wachten. Nog eens honderden andere slachtoffers werden met schip en al de diepte van het water ingetrokken. Arts Juha Niinikoski van het ziekenhuis in de Finse plaats Turku: “Het gruwelijkste is, het gebeurde zo snel dat er veel luchtzakken in de veerboot moeten zitten.”

Overlevende Neeme Kaik vertelde dat passagiers in paniek heen en weer renden. Ze duwden zich de trappen op om het bovendek te bereiken, waar de reddingsboten liggen. Voor veel passagiers die een hut op een van de onderste dekken hadden was de route te lang; vooral ouderen bleven achter op het zinkende schip.

In Estland kondigde president Lennart Mari een dag van nationale rouw af. De premiers van Estland, Finland en Zweden vertrokken gisteren meteen naar het Finse Turku, van waaruit de reddingswerkzaamheden werden gecoördineerd. In Zweden gingen de vlaggen halfstok “voor de grootste catastrofe die ons land in de moderne tijd trof”, aldus premier Carl Bildt.

De scheepsramp heeft het debat over de veiligheid van veerboten onmiddellijk doen oplaaien. De Herald of Free Enterprise was een dergelijke veerboot met laadkleppen voor en achter. Dit Britse schip zonk in maart 1987 voor de kust van het Belgische Zeebrugge. Deze ramp, waarbij 188 mensen omkwamen, werd veroorzaakt doordat de boegdeuren openstonden toen het schip de haven verliet.

De 20 helikopters die de hele dag reddingsoperaties hebben uitgevoerd, hebben hun werkzaamheden gisteravond gestaakt. Patrouilleboten zouden vannacht doorzoeken.

De Estonia ligt op een diepte van tachtig à negentig meter. De Zweedse marine wil vandaag met een onbemande duikboot, uitgerust met camera's, het schip onderzoeken. Het Nederlandse bedrijf Wijsmuller is gevraagd voor de berging van de lichamen.

- Pag 5: De ramp in de Oostzee

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden