Lachen met Linda, maar laat ons er buiten

Praatprogramma's zijn een mannenzaak. Elke avond komt een kudde testosteron op ons af van heb ik jou daar. 'Pauw & Witteman', 'Knevel & Van den Brink', Sven Kockelmann, het zijn kerels die willen gloriëren. Ze proberen hun gasten, meestal mannen, in het nauw te drijven, liever nog klem te zetten, om zelf als overwinnaar uit de strijd te komen. Soms lijkt het meer te gaan om de presentator dan om de geïnterviewde, al zijn er nuances. In alarmfases vertaald zit 'P&W' in de oranje zone, 'KVDB' in de rode en Kockelmann in de... Tja,daar zijn eigenlijk geen kleuren meer voor. Kockelmann is acute terreurdreiging: ramen en deuren op slot, de schuilkelders in!

Hoe anders ziet de vrouwelijke talkshow eruit. Geen scoringsdrift, maar een zoektocht naar relevante informatie (Daphne Bunskoek) of zieleroerselen (Annemiek Schrijver). Of gewoon gezellig babbelen. Zoals bij Linda de Mol. Haar nieuwste RTL 4-programma 'Linda's zomerweek' kent nauwelijks journalistieke pretenties, en de gasten hebben geen maatschappelijke urgentie: Jandino Asporaat, Tijl Beckand, Paul de Leeuw.

Je hebt geen idee waarom ze er zitten. En als je dat wél hebt, bijvoorbeeld bij minister van defensie Jeanine Hennis, moet je achteraf constateren dat je je toch hebt vergist. Niets over de JSF, wel over de reserve-panty's in Jeanine's dienstauto, Jeanine's adoratie voor Barbra Streisand, en Jeanine's kookkunst: een eitje bakken. (U moet weten: het is allemaal jijen en jouen bij De Mol, en Jeanine vond het goed 'omdat we in een tuin zitten').

Het zijn human interest interviews. Het gaat om de mens: zijn ouders, kinderen, dromen en herinneringen. Af en toe mag het schuren, maar vooral niet te lang. Het verhaal van Beckand over zijn vader vond ik aangrijpend. Een man die buiten de maatschappij leefde, een kunstenaar die niet wilde exposeren. "Mijn moeder was een echte huisvrouw, maar tegen de chaos die mijn vader schiep, waren geen tien huisvrouwen opgewassen." Zoals ook de huiselijke ontboezemingen van Anouk ontroerden. Vader wilde haar niet zien, waarop Anouk besloot een vak te kiezen dat haar voor eeuwig op zijn netvlies zou branden: rockster. "Jouw carrière is dus een revanche op je vader?", vroeg De Mol. Goeie vraag.

Ik had er best meer over willen weten, maar bij De Mol moet het vooral luchtig blijven. Een zomerse mensenmens-show moest het worden, en dat ís het geworden (ruim één miljoen kijkers). Probleem alleen dat bij gebrek aan actuele kapstok, De Mols vragen alle kanten opgaan: van kamperen in Frankrijk, tot het dragen van netkousen op je 52ste, en van weigerambtenaren tot de diepere betekenis van toeters op waterscooters.

En over piemels natuurlijk, daar ging het ook over. Anouk houdt van fors geschapen mannen: 21 tot 23 centimeter, 'gemeten vanaf de stam.' En een gegiechel dat daarna losbarstte. "Oh, ik ben helemaal van m'n apropos", gierde De Mol, "totaal de weg kwijt." Toen Beckand ook nog begon over een favoriet recept van zijn moeder met geschrapte peen, kon je het damesduo helemaal opvegen. Waarna ik dacht: De Mol, doe dat lekker met je vriendinnen in 't Gooi, maar laat ons er buiten. Stiekem verlangde ik zelfs een beetje naar Sven Kockelmann.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden