Laboratorium bevestigt route van El Al-Boeing

AMSTERDAM - Onderzoekers van het Nationaal lucht en ruimtevaart laboratorium (NLR) zien geen enkele reden te twijfelen aan de lezing van de Rijksluchtvaartdienst over het verloop van de rampvlucht van de El Al-Boeing. Dit ondanks de verklaringen van ooggetuigen, die meldden dat het vliegtuig een andere route moet hebben gevolgd.

Het laboratorium stelde in opdracht van de RLD het animatiefilmpje samen, waarop de vlucht in beeld wordt gebracht. Daarbij werd gebruik gemaakt van de gegevens van de flight data recorder van het vliegtuig waarop alle technische vluchtgegevens waren opgenomen en de informatie op de tape van de radarbeelden van de verkeersleiding op Schiphol.

Volgens de vliegtuigbouwkundig ingenieurs Th. Verhoogt en J. Groeneweg die de gegevens van beide banden combineerden, is het uitgesloten dat het vliegtuig een andere route heeft gevlogen dan de door de RLD in kaart gebrachte. "Aan de hand van de radarbeelden konden we nauwkeurig de route bepalen en die kwam overeen met de technische gegevens uit de zwarte doos" , zegt Verhoogt. "Als het vliegtuig een andere route zou hebben gevolgd zou de flight data recorder andere rolbewegingen en stuurstanden hebben moeten registreren en die stonden er niet op."

Dat ooggetuigen zeggen het vliegtuig elders te hebben gezien - zelfs uit Almere kwamen gedetailleerde, meldingen binnen - zeggen beide technici niet te kunnen verklaren. Verhoogt zegt wel altijd wat voorzichtig te zijn met verklaringen van ooggetuigen, die iets in de lucht hebben waargenomen. "Heel vaak worden de waarnemingen verkeerd ingeschat."

Zelfs in het volgens de ingenieurs ondenkbare scenario dat er in de tape van Schiphol zou zijn gesneden, zou dit aan het licht gekomen zijn. "Dan zouden de radargegevens niet hebben geklopt met die van de flight data recorder. In dit geval hebben radar en vluchtdata elkaar niet tegengesproken" , aldus Verhoogt.

Onafhankelijk

Het NLR is een onafhankelijke stichting, die onderzoek verricht voor onder meer de luchtmacht, marine en Fokker. Ook de Rijksluchtvaartdienst behoort tot de klanten.

Vier jaar geleden ontwikkelden beide ingenieurs een visualiseringsprogramma, dat in Nederland uniek is omdat het in principe vluchten van alle typen vliegtuigen in beeld kan simuleren. Daarvoor moet dan wel een vluchtnabootser beschikbaar zijn waarin alle kenmerken van het toestel (uitgedrukt in getallen) zijn opgeslagen. Dat zijn onder meer aerodynamische gegevens maar ook gegevens over de techniek in het vliegtuig. Ook de KLM heeft deze simulatoren, maar dan alleen voor de typen waarmee de maatschappij zelf vliegt.

Normaal wordt bij het NLR deze computer gekoppeld aan een cockpit, waarin de vlieger bepaalde handelingen verricht. Op een scherm wordt dan zichtbaar hoe het toestel zich gedraagt. In het geval van de El Al-Boeing werd in plaats van de cockpit de computer met de een keer per seconde opgenomen gegevens van de flight data recorder aan het scherm gekoppeld. Daaruit ontstond het uiteindelijke animatiefilmpje.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden