'Laat scholen voor iedereen toegankelijk zijn'

In Apeldoorn werken een christelijke en een openbare school samen onder één dak. De vrijheid van onderwijs is voor ouders en leerkrachten een groot goed.

Somajeh Ghaeminia

In de keuken van de brede school komen twee werelden bijeen. De leerkrachten van openbare daltonschool De Vliegenier ontmoeten daar, tussen de koffiekopjes en tosti’s, hun collega’s van de christelijke basisschool De Diamant.

De basisscholen in de Apeldoornse nieuwbouwwijk Zuidbroek delen ook het schoolplein, waar hun leerlingen op dezelfde tijden pauzeren. Hun leerling-populatie komt overeen: de meesten hebben ouders die christelijk, katholiek, moslim of atheïst zijn en in de buurt wonen. De scholen organiseren samen voorleeswedstrijden, sportactiviteiten en taallessen voor allochtone ouders. Voor het schoolvoetbaltoernooi komen De Diamant en De Vliegenier uit met één team. Een belangrijk woord in beide scholen is dan ook: ’Ontmoeting’.

De christelijke en de openbare school, die allebei in een achterstandswijk stonden, deelden tot voor kort ook een probleem: de toestroom van allochtone leerlingen met een taalachterstand. „Dan kun je allebei apart het wiel uit vinden”, vertelt Hans van den Ham, directeur van De Diamant , „maar wij besloten samen te werken”.

Hun identiteit berust op vertrouwen, gelijkwaardigheid en openheid naar alle geloven en culturen. „Over de omgang met kinderen zijn wij het eens”, zegt directeur Ellen Mulder van De Vliegenier. „De leerlingen kijken bijvoorbeeld zelf de schriften na”, vult collega Van den Ham aan.

Zouden De Vliegenier en De Diamant niet evengoed kunnen samensmelten tot één school? „Nee”, antwoordt Van den Ham beslist. Hoe groot de overeenkomsten ook zijn, er is een essentieel verschil, zegt hij. Alles op De Diamant wordt gedaan vanuit het christelijk geloof. „Ouders verwachten een bepaalde levenshouding. Wij beginnen de dag in een kring, steken een kaars aan en lezen een bijbelverhaal, gekoppeld aan de actualiteit. Zingeving is een wezenlijk deel van ons onderwijs. Onlangs werkte onze school mee aan een kerkdienst met het thema vriendschap. We praatten over hoe God wil dat mensen met elkaar omgaan. Ook de islamitische kinderen zaten in de kerk. Hun ouders kiezen bewust voor een christelijke school. Zij zeggen: daar hebben ze respect voor het geloof.”

Maar respect is er ook op de openbare school, benadrukt Mulder van De Vliegenier. „Maar ik hoef God daar niet steeds bij te halen. Wij vinden geloof een privé-aangelegenheid. We praten er over in de klas, ook wij hebben het over normen en waarden en waar die vandaan komen. Laatst was een leerlinge van de Jehova’s Getuigen jarig. Zij kreeg alle ruimte om de klas uit te leggen waarom ze wegens haar geloof geen verjaardagsfeest viert.”

Veel ouders baseren hun schoolkeuze op de locatie, de sfeer of het onderwijsconcept. Maar de niet-gelovige Nick Hibma stuurt zijn dochter bewust naar De Diamant vanwege de christelijke signatuur. „Het christendom heeft een grote stempel gedrukt op de westerse samenleving. Wij vinden het belangrijk dat onze kinderen weten waar dat vandaan komt.”

De zoon van Sietske Barkhof gaat naar De Vliegenier. „Omdat de sfeer hier mij het meest aansprak. Was die bij De Diamant beter, dan hadden we voor de christelijke school gekozen.”

De ouders zijn blij met de vrijheid in de schoolkeuze voor hun kind. Hibma: „Als de focus vervaagt, groeien scholen naar elkaar toe en kwijnen de verschillen weg. Terwijl diversiteit juist zo goed is.” Maar, werpt Barkhof tegen, „scholen kunnen zich ook alleen profileren op hun onderwijsconcept.”

Dat laatste argument deelt leerkracht Marion van der Waag. Zij zou niet bij de buren voor de klas kunnen staan. „Omdat ik geen bijbelverhalen wil vertellen aan islamitische kinderen.”

Dat doet collega Mark ter Horst van De Diamant dagelijks met liefde. „Maar er is hier ruimte voor allerlei geloven. Op een evangeliserende school zou ik niet kunnen werken.”

Terug in de kamer van directeur Ellen Mulder, waar haar christelijke collega Hans van den Ham een vurig pleidooi houdt voor vrijheid van onderwijs. „Ik vind dat iedereen zichzelf mag zijn. Als iemand een streng orthodoxe school wil, moet die er zijn.” Collega Mulder: „Dan worden kinderen ondergedompeld in één visie en sluiten ze anderen uit. Laat scholen voor iedereen toegankelijk zijn.”

Buiten spelen kinderen van De Vliegenier en De Diamant op het plein. Niet met elkaar, zien de directeuren, maar door elkaar.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden